Autizmus vôbec nie je ľahká téma. A detí s poruchou autistického spektra pribúda. Často sa rodičia ohlásia, že sa im na dieťatku niečo nepozdáva, ale obvykle prichádzajú s pomenovaným problémom – buď je to oneskorená reč, „neposlúchanie“ dieťaťa, „divná“ forma jeho hier.
Rodičia sa ku nám do poradne prichádzajú poradiť, ako s dieťatkom komunikovať, čo majú zmeniť, aby „dieťa fungovalo“. No a my nakoniec niekedy vyjadríme podozrenie, že u ich dieťaťa by sa mohlo jednať o poruchu autistického spektra (PAS).
Diagnostikovať autizmus nie je jednoduché
Neexistuje jeden test, ktorý by zmeral nejaký biologický marker a mali by sme jasný výsledok. Čím nižší je vek dieťaťa, tým ťažšie je identifikovať, čo už je „podozrivé“ správanie a čo je ešte „v rámci širšej normy“ prirodzeného vývinu.
V tom, čo je norma a čo nie, sa bežný rodič orientuje niekedy dosť ťažko. Pomôcť by mohol pediater a pravidelné „poradne“, na ktoré máme povinnosť sa s deťmi dostaviť. Prvé tri roky života sú vzhľadom na prvé prejavy autizmu veľmi dôležité, a práve v tomto období vidí pediater dieťa najčastejšie, minimálne 10 krát. Náš systém pediatrickej prevencie žiaľ zatiaľ neobsahuje také položky, ktorých jednoduchým vyhodnotením by sa vytvoril prvý filter skupiny detí s podozrením na PAS.
Keďže autizmus sa nemusí nutne vyskytovať súbežne s oneskorením v psychomotorickom vývine, rizikové deti nemusia byť včas zachytené a odporučené na ďalšiu diagnostiku.
V súčasnosti sa u veľkého počtu detí vyskytuje oneskorený vývin reči, t. j. reč do 3 rokov nespĺňa normy. Mnohokrát sa i deti s PAS dostanú do tejto skupiny. Reálne sa u nich pomerne často oneskorený vývin reči objaví, no pri tom sa prehliadajú iné oblasti vývinu, ktorých neprimeraný vývin je signálom, že niečo nie je v poriadku.
Mohlo by vás zaujímať: Autizmus nediagnostikujte na pieskovisku.
Preto je diagnostika PAS proces, ktorý vyhodnocuje kvalitatívne zvláštnosti najmä v oblasti verbálnej a neverbálnej komunikácie, sociálnych interakcií a spontánnych aktivít (a hier) dieťaťa.
Čím je dieťa s PAS menšie, tým je menej sociálne
Za normálnych okolností dieťa i keď ešte nevie rozprávať, prežíva s rodičom emócie a postupne rozumie informáciám. Vďaka pohľadu z očí do očí, smerovaniu pohľadu na podnety či predmety, zameranie dieťaťa na rodiča ako na sociálny vzor sa dieťa učí imitáciou a sociálnym vzorom.
Naopak – dieťa s PAS má väčšie či menšie problémy práve s vnímaním sociálneho vzoru (pozorovanie mamy), s napodobňovaním jeho/jej aktivít (napodobňovanie toho, čo mama robí s hračkami, pohyby ústami, vydávané zvuky, zamávanie pá – pá, skladanie skladačky atď.).
Triáda poškodenia pri PAS
V súvislosti s prejavmi PAS sa používa pojem triáda poškodenia. Ide o tri oblasti, ktoré neexistujú izolovane, ale sa vzájomne prelínajú a ovplyvňujú. U každého dieťaťa môže byť počet príznakov a ich miera veľmi rôzna.
Problémy v sociálnej interakcii
Očný kontakt – absentuje alebo je narušený. Ak aj je, je zvláštny, upretý. Môže ísť o to, že očný kontakt deti mätie, nemôžu sa sústrediť na obsah komunikácie.
Ukazovanie pre predmety – medzi preverbálnu formu komunikácie zaraďujeme aj ukazovanie na predmety a ľudí v blízkosti dieťaťa, ktoré na niečo ukazuje, lebo to chce. Väčšina detí s autizmom nemá schopnosť ukazovania, vytvorenie tzv. komunikačného trojuholníka: pohľad do očí komunikačného partnera → pohľad a ukázanie na objekt záujmu → opäť pohľad do očí komunikačného partnera sa spontánne nevyvíja.
Obmedzená škále výrazov tváre – málo rôznorodá a gest je málo.
Sociálny úsmev a reakcia na meno – dieťa s autizmom nemá schopnosť sociálneho úsmevu a na rodičov sa už od mala usmieva málo. Obvykle deti začínajú reagovať na svoje meno okolo 6. mesiaca života, obvykle okolo 12. mesiaca väčšina detí reaguje nadviazaním očného kontaktu s niekým, kto vyslovil ich meno. U detí s PAS to tak nie je. Je to jeden z prvých príznakov, ktorý si rodičia všimnú.
Zvláštna proximita – telesná blízkosť od človeka, s ktorým dieťa komunikuje, bez dodržiavania diskrétnej zóny.
Sociálne správanie – v mladšom veku deti s PAS nemajú záujem o maznanie sa s rodičmi, o hry typu „varila myšička kašičku“, preto sa často javia ako „nenáročné“, tiché, deti, ktoré sa dlhé hodiny prehrajú sami nejakou monotónnou činnosťou – otváraním a zatváraním dvierok, točením koliesok na aute. Okolo 3 rokov veku nemajú tieto deti záujem o hru s rovesníkmi, nevedia sa do nej zapojiť, nechápu základné pravidlá, nevedia sa prispôsobiť, ustúpiť. Deti s PAS nechápu sociálne vzťahy a situácie.
Ktoré ďalšie prejavy naznačujú autizmus? Takáto komunikácia a správanie môžu naznačovať autizmus.
Dobrý večer, chcela by som sa opýtať ,čo v prípade ,ak si rodič nechce priznať že s jeho dieťaťom sa niečo deje a má prejavy PAS.
Ďakujem za odpoveď.
Dobrý večer, chcela by som sa opýtať ,čo v prípade ,ak si rodič nechce priznať že s jeho dieťaťom sa niečo deje a má prejavy PAS.
Ďakujem za odpoveď.
Ďakujem vysvetlily ste my čo je autizmus a konečne viem čo mam so sebou robiť ďakujem pekne. Dobrá práca budem rád ak odpíšete.Dovidenia pekny deň.