“Neviem si rady s mojou malou, má dva roky, nechce sa spoločne hrať, nepočúva ma, je to s ňou náročné. Čo mi poradíte maminky? Ako to s ňou lepšie zvládať?”
“Nepočúva ťa? Žije si v akoby inom svete? To bude asi autizmus …”
V posledných mesiacoch som sa dosť často stretla s rôznymi diskusiami, v ktorých maminy riešili nejaké výchovné problémy svojich detí a kde sa priebežne objavili v príspevkoch „zaručené diagnózy“, že zmieňované dieťa určite bude autista.
Diagnózy vyslovené na základe rôznych znakov, vo veku cca 1 – 2 roky života dieťaťa. Diagnózy vyslovené matkami, ktoré, čo sa týka problematiky autizmu, nemajú absolútne nijaké odborné pozadie.
Príde mi to pomerne trúfalé, ale vo fórach či na pieskoviskách sa „diagnostikujú“ aj iné veci, tak prečo nie práve autizmus?
Čo je to autizmus a prečo vzniká
Spektrum autistických porúch tvorí veľmi rôznorodá skupina porúch so spoločnými znakmi v dvoch základných oblastiach, a to je deficit v sociálnej komunikácii a interakcii a opakujúce sa vzory správania, záujmov a aktivít.
» Autizmus je celoživotný stav »»
Autizmus je pervazívna (hlboko zasahujúca), biologicky podmienená porucha. Dodnes nie je známy žiadny biochemický marker, ktorý by potvrdil diagnózu autizmu a neexistuje žiaden liek, ktorý by autizmus liečil.
Výskum aj v tejto oblasti napreduje míľovými krokmi. Za ostatné roky vedci dospeli k tomu, že počet prípadov porúch autistického spektra narastá vďaka zdedeným genetickým mutáciám, ktoré negatívne ovplyvňujú vývin centrálneho nervového systému.
Vedci predpokladajú, že spúšťačom vývinových porúch sú kombinácie účinkov nepriaznivých génov s rizikovými faktormi prostredia. Ak predpokladáme, že s autizmom sa dieťa narodí, nepriaznivé faktory prostredia musia pôsobiť najneskôr počas prenatálneho života.
Za nepriaznivé faktory môžeme považovať rôzne toxíny, zlú výživu matky, infekcie počas tehotnosti, nezrelosť dieťaťa pri narodení alebo vek rodičov pri počatí dieťaťa.
Diagnostika detí s autizmom
Je veľmi náročná. Deti sa vyznačujú rôznym stupňom poškodenia jazykových, poznávacích, sociálnych a behaviorálnych funkcií.
Diagnostika spočíva v podrobnom a komplexnom vyšetrení dieťaťa viacerými odborníkmi – psychiatrické vyšetrenie, všeobecné fyzikálne vyšetrenie dieťaťa.