V súvislosti s prejavmi PAS sa používa pojem triáda poškodenia. Ide o tri oblasti, ktoré neexistujú izolovane, ale sa vzájomne prelínajú a ovplyvňujú. U každého dieťaťa môže byť počet príznakov a ich miera veľmi rôzna.
Zdroj: ingimage.com
Problémy v komunikácii
Oneskorený vývin reči – u mnohých detí s PAS chýba typické hrkútanie a džavotanie – „ma-ma, ba-ba“, dieťa hovorí málo, nejasne, cca v 2 rokoch by malo požívať 300 slov, a ono hovorí možno desatinu. V 3 roku nehovoria jednoduché vety.
Narušená schopnosť využívať naučenú reč k interpersonálnej výmene. Aj tie deti, ktoré maj navonok bohatý slovník, majú často zvláštnosti v prozódii – zvláštna melódia reči, často monotónnosť, či sekaná reč – komunikácia vyvoláva dojem strojeného prejavu, deti opakujú, čo niekde započuli.
V slovnom prejave sa vyskytujú echolálie (opakovanie počutého)- okamžité alebo oneskorené. Častý je výskyt novotvarov, neologizmov (vytváranie vlastných slov).
Mária Kopčíková
Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA. Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.