ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
utorok 20.02.2018 | meniny má Lívia  
Detské chorobyZdravotníctvo

Naozaj treba deťom dávať multivitamíny?

 Klára Grafová   01.01.1970   1

Svojim deťom multivitamíny nedávam, ani nikomu z rodiny. Považujem to za zbytočnosť – jednak teda moje osobné presvedčenie je v rovine, že normálnemu zdravému človeku stačí zdravá strava (plus mínus autobus, ale v zásade zdravá).

Shutterstock

 

Druhák mám také presvedčenie, že všetky tieto multi kulti preparáty v podobe Marťanov, rykytníkov, vibovitíkov a neviem čoho ešte sú len čistý marketing na rodičov.

Pamätám si, že niekedy pred rokmi sme dostali darom nejakých medvedíkov, akože multivitamín v čokoláde ... no rýchlo som to niekam zahodila, aby to deti ani nezbadali, pretože áno – marketing ide na nás rodičov cez deti.

Keď som  tejto multi téme hľadala nejaké informácie, zistila som, že pediatri, dietológovia aj výživoví experti sa zhodnú na tom, že marketing výživových doplnkov pre deti s snaží rodičov presvedčiť o tom, že ich deti nemajú dostatok vitamínov v strave a preto im ich treba dopĺňať umelými náhradami.

Na týchto výrobkoch však nikde nenájdete upozornenie, že vaše dieťa môžu tieto vitamíny aj ohroziť.

Deti a vitamíny

Vitamíny sú základné zložky stravy, ktoré ovplyvňujú rast a vývoj detského organizmu. V každom veku, v každom období vývinu, má detský organizmus nejaké potreby – aj vitamínové. Keďže v detskom veku dochádza nielen k rastu organizmu, ale aj jeho vývinu vo fyzickej i psychickej oblasti, je nesmierne dôležité, aby deti mali všetko, čo potrebujú.

Shutterstock

 

Vyvíjajúci sa organizmus potrebuje dostatočný prísun energie a základných živín (cukry, tuky, bielkoviny), ale aj zodpovedajúce množstvo mikronutrientov - vitamínov a minerálov.

Pre optimálny vývin detského organizmu predstavuje riziko nielen nedostatočný prísun vitamínov, ale aj ich nadbytočný prísun. Ten najčastejšie vzniká ako dôsledok nevhodnej suplementácie (nahdrádzania) a môže viesť k vzniku symptómov spojených s akútnou alebo chronickou intoxikáciou.

Vitamíny v jednotlivých obdobiach detstva

Pre najmenšie deti je komplexnou tekutinou materské mlieko, ktorého zloženie zodpovedá potrebám dojčaťa. Materské mlieko obsahuje vhodné zastúpenie hlavných živín i mikronutrientov pri relatívne veľmi dobrej vstrebateľnosti a využiteľnosti zo zažívacieho traktu.

batolivom období (1-3 roky) intenzita rastu klesá a s tým aj potreba energie a bielkovín. Pravidelnou súčasťou stravy by už malo byť ovocie, zelenina, mäso a ryby. Potravinová pyramída pre batoľací vek odporúča 1 porciu mlieka a mliečnych výrobkov za deň, 3-4 porcie zeleniny a ovocia.

Shutterstock

 

predškolskom a mladšom školskom veku sa výživové nároky znižujú. Vyšší má byť prísun vitamínu C (ochrana pred infekciou, hlavne v škôlke a v škole), vitamínov skupiny B (zvýšenie reaktivity pri učení).

Počas adolescencie dochádza k väčšej intenzite rastu a pozornosť by sa vo výžive mala venovať dostatočnému množstvu vitamínu C (odolnosť voči infekciám), vitamínom skupiny B (zvýšené energetické nároky, zlepšenie učenia), vitamínu A (čítanie a práca pri umelom osvetlení) aj vitamínu D (tvorba zásob vápnika v kostiach pre neskoršie roky).

To, čo ovplyvňuje dostatočné zásobenie vitamínmi, sú diétne zvyklosti v konkrétnej rodine, formované od detstva.

Kedy je nutné zabezpečiť zvýšený príjem vitamínov

Zvýšený príjem vitamínov je nutné zabezpečiť predovšetkým u dieťaťa chorého, najmä chronicky, u dieťaťa v rekonvalescencii a pri zvýšenej fyzickej námahe (vrcholových športovcov).

Shutterstock

 

Popri podávaní určitého vitamínu, ktorý dieťaťu chýba, niektorí pediatri odporúčajú podávanie multivitamínov pre: 

  • deti, ktoré pravidelne nedostávajú kvalitné doma pripravovaná jedlá,
  • deti, ktoré nerady jedia, sú prieberčivé alebo trpia nechutenstvom,
  • chronicky choré deti, napr. pacientov s astmou alebo tráviacimi ťažkosťami, a deti dlhodobo užívajúci lieky,
  • vysoko aktívne deti, ktoré prevádzkujú fyzicky náročný šport,
  • deti, ktoré často jedia fast food a polotovary, deti, ktoré často pijú soft drinks,
  • vegetariánskej deti, ktoré ale skôr než vitamíny môžu potrebovať minerály, ako sú železo a vápnik,
  • vegánskej deti, ktoré potrebujú zabezpečiť vitamín B12.

Ktoré z multivitamínov by ste mali svojim deťom kupovať?

Na trhu ich je veľké množstvo. Netreba sa nechať zlákať farbou, či príchuťou. Vždy je dobré sa poradiť s lekárom, pretože by aj tieto produkty mali byť vybrané s ohľadom na dôvod ich podávania dieťaťu. Nemalo by to byť napr. „preventívne na jeseň, aby dieťa neochorelo“. Preventívne má jesť zeleninu a ovocie.

Shutterstock

 

Nemecký prieskum (oekotest.de) vydal verdikt, že z nimi testovaných produktov žiadny nemožno s pokojným vedomím odporučiť.

V niektorých šumivých tabletách boli denné dávky minerálny látok či železa hlboko pod príjmovými odporúčaniami. Iné zase obsahovali niekoľkonásobne vyššie množstvo vitamínov, než sa odporúča. Ak napr. výrobok obsahuje v dennej dávke štvornásobok DGE odporúčaného množstva vitamínu D, tento sa môže v tele hromadiť a spôsobiť nemalé problémy.

Problematické sú aj údaje, ktoré označujú odporúčaný vek dieťaťa. Niektoré ho neuvádzajú vôbec.

Okrem toho multivitamín, najmä vo forme želé bonbónov, obsahujú farbivá, cukor, či iné, potenciálne nebezpečné látky. 

Prečítajte si tiež: Prečo by deti nemali dostávať želatínové vitamíny

Ako do detí dostať viac zeleniny a ovocia?

Väčšina detí ale vie, že ovocie a zelenina sú zdravé. To ale neznamená, že ich s obľubou je. Radšej by si odvalili kus čokolády. Ako do detí dostanete viac zeleniny a ovocia?

Shutterstock
  1. Varte spolu! Spoločné varenie podporuje poznanie a chuť na dobré jedlo.
  2. Berte so sebou deti na nákup, nechajte ich samotné vyhľadávať zeleninu, ktorú potom tiež samy uvaria.
  3. Ovocie a zeleninu podávajte na stôl v kúskoch vhodných na jedno sústo. Čerstvo nakrájaný kúsok zeleniny zjedia deti radšej bež udusenú.
  4. Pekne oddelene. Deti majú radi farebné a rôzne veci, ale nie ako guláš. Vždy pekne oddelené jednu od druhej.
  5. Zeleninu ukryte na pizzu alebo do krémovej polievky.

A nezabúdajte aj na to, že strava môže mať vplyv aj na prejavy ADHD.

Oekotest.de, praktickelekarnictvo.sk, solen.sk

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 5.0 z 5. Celkom 3 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Klára Grafová

Obyčajná mama som. V práci pomáham deťom a rodinám a tí ma neskonale inšpirujú. Milujem voňavú jar a pokojný les.

Najčítanejšie
Komentáre k článku
lenka_samorin napísané 15.11.2017 22:45

naše deti majú každý deň ovocie, zeleniny a mliečne výrobky a k tomu relatívne pestrú stravu, takže vitamínové doplnky im nedávame. Iba keď sú choré.

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Náš TIP
Komentáre k článku
lenka_samorin napísané 15.11.2017 22:45

naše deti majú každý deň ovocie, zeleniny a mliečne výrobky a k tomu relatívne pestrú stravu, takže vitamínové doplnky im nedávame. Iba keď sú choré.

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised