ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
Detské chorobyPohlavné orgány

Ako si pomôcť pri bolestivej menštruácii

 Mária Kopčíková   14.09.2016   0

Takmer 60% žien trpí pri menštruácii bolesťami, niektoré sú na prvé 1 – 2 dni „vyradené z prevádzky“. Gynekologička Christiane Northrupová (autorka knihy Žena – tělo a duše) sa domnieva, že je tomu sčasti preto, že vo vzťahu k našim telám niečo nie je v poriadku.

menzes, bolestiva menstruacia,
ingimage

 

Odporúčania pre úľavu od bolesti počas menštruácie

Strava

CH. Northrupová vyjadruje názor, že príliš veľa prostaglandínu F2 alfa produkujú ženy, ktoré majú zlú výživu a sú v strese. Ako diétu odporúča:

Prestať konzumovať veľké množstvá mliečnych výrobkov, najmä jogurtov, tvarohu. Hovorí o súvislosti: väčšina mlieka pochádza od kráv, ktoré sú ošetrované rastovým hormónom,  často mávajú infekcie vemena a sú liečené antibiotikami. Zvyšky hormónov aj antibiotík v mlieku môžu ovplyvňovať ženský hormonálny systém. Pri pretrvávajúcich bolestiach preto odporúča prejsť na bio produkty.

Obmedziť cukry, najmä jednoduché – kekse, čokoláda, sladké pečivá.

Obmedziť konzumáciu červeného mäsa a vaječných žĺtkov (na max. 2 týždenne). Oboje má veľký obsah kyseliny arachnoidovej, ktorá spôsobuje zvýšenú hladinu postaglandínu.

Zaujíma vás táto téma: Viac o bolestivej menštruácii nájdete tu. 

Konzumovať esenciálne mastné kyseliny – rybí tuk, 2 – 3 x týždenne sardinky vo vlastnej šťave, makrela, losos. Ak nemáte radi rybí tuk, tak alternatívou je ľanový olej, čerstvé ľanové semiačka (2 – 3 lyžice denne).

Vitamíny a minerály – aj vo forme výživových doplnkov, najmä vitamíny sk. B (B6, B komplex), magnézium, vitamín E.

Vyhnúť sa konzumácii trans-mastných kyselín, ktoré sú obsiahnuté napr. v margarínoch a rastlinných tukoch.

mlieko, dieta, alergia na laktozu
ingimage

Energetická medicína

  • Obmedziť stres.
  • Naučiť sa oceňovať rytmus vlastného cyklu.
  • Prikladať obklady s ricínovým olejom na podbruško, najmenej trikrát týždenne po dobu niekoľkých mesiacov (zlepší funkciu imunitného systému, zníži hladinu adrenalínu).
  • Možno skúsiť akupunktúru.

Bylinky

Podľa autorky sa v čínskej medicíne menštruačné bolesti dávajú do súvislosti s javom, ktorý sa nazýva stagnácia pečene. Proti tomu môže pomôcť bupleurum. Recept by ste mali zohnať u lekára, ktorý sa venuje čínskej medicíne.

Preventívne sa dá užívať čierny koreň – dostanete v predajniach s bylinkami a zdravou výživou.

Cvičenie, masáže

Je určite vhodnou podpornou liečbou – či už mačací chrbát, vydúvanie a uvoľňovanie brucha, špeciálne cviky na prekrvenie maternice a uvoľnenie v oblasti malej panvy (cvičenie podľa Mojžíšovej). Pomôcť môže aj brušný tanec.

Masáž podbruška, teplé obklady na uvoľnenie, hlboké dýchanie, prípadne autogénny tréning – jednoduché a vždy dostupné spôsoby tlmenia bolesti.

cvičenie ako ulava od bolesti, menzes, menštruácia bolí
ingimage

 

Lieky

Lieky som si nechala ako posledné v rade možností, ako si uľaviť od bolesti. Myslím, že mladé dievčatá, ktoré ešte len začínajú menštruovať, by ako prvé mohli vyskúšať skôr iné prostriedky, ako lieky. Rozmýšľam, či by sme našim dcéram nemali skôr poskytnúť oporu a náhľad na zmysel každomesačného krvácania, než tabletku.

Mohlo by vás zaujímať: O poruchách príjmu potravy – Z denníka anorektičky I. 

V princípe sa používajú tieto liečivá: 

  • Spazmolytiká – lieky uľavujúce od bolesti a kŕčov.
  • Skupina liekov, ktorá zamedzuje tvorbu prostaglandínov - kyselina acetylsalicylová, indometacín alebo nimesulid.
  • Gestagénová hormonálna antikoncepcia.
  • Nesteroidné antireumatiká – podávajú sa na samom začiatku menštruácie, ešte predtým, než začnú bolesti. Bránia v syntéze už spomínaného prostaglandínu F2 alfa, ktorý spôsobuje bolesti.

Spracované podľa: Christiane Northrupová: Žena – tělo a duše

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 5.0 z 5. Celkom 2 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité. 
Najčítanejšie
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Náš TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised