Možno sa spýtate, čo je toto za otázku! Jasné, že cítia! Veď už keď sú malé, tak plačú, lebo ich bolí bruško, plačú, keď sa udrú …
Áno, náš predpoklad je jasný, že deti bolesť cítia. Ako je to však u celkom malých bábätiek? U nich sa často predpokladá/predpokladalo, že bolesť nevnímajú tak, ako väčšie deti, resp. tak, ako dospelí. Ešte stále je novorodenecká bolesť často neliečená.
Vnímanie bolestivosti – už v brušku u maminy
Bolesť vnímame prostredníctvom receptorov bolesti – nociceptorov. Sú to voľné nervové zakončenia uložené v periférnych tkanivách – koža, podkožie, svaly, šľachy. Vnímavé na bolesť sú už od 20. týždňa tehotenstva.
V prenose bolesti je veľmi dôležitá miecha. V 22. – 24. týždni tehotenstva sú už u dieťatka vzruchové dráhy do mozgu prepojené s hornými jadrovými centrami v talame (medzimozgu) a senzorickými štruktúrami v mozgovej kôre.
Na prenose bolesti v mieche sa podieľajú isté látky, ktorých hladiny v krvnom obehu výrazne stúpajú po narodení a približne 14. deň po narodení dosahujú úroveň dospelého veku.
Skúsenosť s bolesťou v skorom období po narodení môže viesť k zmenám CNS. Nezrelosť nervového systému u novorodenca môže meniť citlivosť dieťaťa na iné telesné vnemy a spôsobiť hyperalgéziu.
Vedci z oxfordskej univerzity v nedávnej minulosti realizovali zaujímavý výskum o vnímaní bolesti malými deťmi. Odrazili sa od pomerne bežnej praxe, ešte z 80.tych rokov, keby sa deťom pri chirurgických zákrokoch nepodávali lieky od bolesti, lebo sa predpokladalo, že malé deti bolesť necítia.
Vedci však potvrdili, že malé deti ju cítia rovnako, prípadne intenzívnejšie než dospelí. Títo odborníci testovali 10 detí vo veku 1 – 6 dní a porovnali so skupinou 10 dospelých.
Počas testu tieto detičky v spánku absolvovali magnetickú rezonanciu (v sprievode rodičov). Počas spánku tieto deti podráždili na nožičke – „akoby štuchli ceruzkou“, ale tak jemne, že ich nezobudili.
Mária Kopčíková
Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA. Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.