Prednostné ošetrenie za poplatok

MUDr. Denisa Martanovičová 3

„Ahoj, musím sa Ti posťažovať.“- volala mi kamarátka. „Včera som bola u lekárky, sedela som v čakárni a spôsobne čakala, kedy sa konečne dostanem na radu. A tu zrazu pricupitala nejaká slečna, zaklopala, a – čuduj sa svete – hneď ju zobrali dnu. Skoro ma tam na mieste porazilo. A keď som sa domáhala spravodlivosti, lekárka mi odpovedala, že pacientku prednostne ošetrila za poplatok. Je to vôbec možné? Nemal by lekár poskytovať túto službu mimo svojich ordinačných hodín?“

Neporušuje lekár zákon, ak v rámci svojich ordinačných hodín prednostne ošetrí pacienta, ktorý mu za túto poskytnutú zdravotnú starostlivosť uhradí požadovaný poplatok?

Kamarátku som musela uviesť do obrazu. Lekár naozaj môže v súlade s platným zákonom prednostne ošetrovať pacientov a títo nemusia čakať v poradovníku v čakárni. A naozaj túto službu môže lekár poskytovať za úhradu. Ale toto prednostné ošetrenie sa musí uskutočniť vo vyhradenom čase v presne definovaných hodinách, ktoré musí schváliť príslušný samosprávny kraj. Tento vyhradený čas nesmie presiahnuť jednu štvrtinu ordinačných hodín. Zároveň by mal mať lekár hodiny, ktoré má určené na prednostné ošetrovanie pacientov v rámci svojich ordinačných hodín, presne určené a vyvesené súčasne so svojimi ordinačnými hodinami, aby sa predišlo nedorozumeniam a nezhodám medzi pacientom a lekárom.

Výška poplatku za takéto prednostné ošetrenie môže byť u rôznych poskytovateľov zdravotnej starostlivosti rôzna, asi do 10€. Musí však byť schválená príslušným samosprávnym krajom a nie svojvoľne určená lekárom.

Takže jediné, čo som mohla kamarátke poradiť, bolo to, aby si nabudúce, keby ju niekto „predbehol“ s tým, že je to ošetrenie za poplatok, skontrolovala na vyvesených ordinačných hodinách, či sa uskutočnilo naozaj v stanovenom a schválenom čase.

Ilustračné foto: www.sxc.hu

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (3 hlasov, priemerne: 4,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Schamka, plne s tebou suhlasim. Je to skostnately a nepruzny system, riadeny a diktovany shora kadekym ( Vyssim uzemnym celkom -tzv.VUCkou, Poistovnami) len nie samotnym trhom, narozdiel od vsetkych spominanych fungujucich odvetvi.

  2. dalsia pakaren!!! Rolleyes co ma s prednostnym osetrovanim v ambulancii lekara samospravny kraj??? preco ma schvalovat ordinacne hodiny? zase zbytocna byrokracia a zasahy uradnikov

    a kedy uz konecne lekari pochopia, ze cas si maju organizovat, ze to bude lepsie pre nich i pre ich pacientov?! preco sa ku kadernicke, do autoservisu,… da objednat a lekari si svoj cas zadelit nevedia? snad nie je problem po tolkych rokoch praxe vediet, kolko v priemere trva jedno osetrenie a rozdelit si podla toho ordinacne hodiny a podla toho pacientov objednavat. standardne! tym by sa usetrilo kopec neprijemnosti a najma by dal lekar svojim klientom-pacientom najavo, ze si ich cas vazi, kedze ich nenecha vysedavat v cakarni niekolko hodin

  3. O tomto probléme by sa dalo iste veľa popísať. Ja mám tiež zážitok a nie jeden. Prvý bol, keď som išla na krčné. Keďže som mala ani nie ročnú dcérku a ordinácia 20km od nášho mesta, nič iné mi neostávalo ako sa objednať za poplatok. Júj, keď som ja za tie peniaze mohla dcérke kúpiť možno nohavice, alebo plienky…..No ako som sa mala dostať k lekárke, keď berie možno prvých 5 ľudí, ktorý sú zapísaný najneskor do 7.OOhod. Ostatní pacienti sú za poplatok. Ďalší prípad bol z ortopédie. Prišla som k lekárovi do čakárne o 11.00hod. Čakal jeden pán a to len predpísať lieky. Tak som počkala, že sa rýchlo vybavím. No pravda bola iná. Sestrička vyšla a doslova s drzosťou sa ma pýtala, čo idem. Tak som jej vysvetlila. No žiaľ , jedine za poplatok 7€. Tak som jej povedala, že však nemajú žiadneho pacienta v čakárni, ja som na ústave od 06.30, obvodná lekárka ma s mojím problémom poslala na chirurgiu, kde som prečakala viac ako 3 hodiny, kde sa mi lekár uškrnul, že čo robím s daným problémom u neho, akoby som sa tam ja sama vyslala a tiež som jej povedala, že mám doma 1a pol ročné dieťa, ku ktorému nemám len tak koho zohnať. No samozrejme trvala na svojom, pretože oni majú systém kartičiek a tie keď sa minú, tak pacienti možu ísť za poplatok. A to po mne dá sa povedať vykríkala idúc po chodbe, takže sa na nás dívali ostatní pacienti z iných čakarní. Samozrejme mi dali za pravdu. Však keď nie je iný pacient ani v čakárni a ani za poplatok, tak prečo neošetriť? A načo sú ordinačné hodiny písané do 13.00hod.? No v tomto prípade som nezaplatila a do dnešného dňa som neošetrená. A to tiež z toho dovodu, pretože náš ortoped si nepríde do práce aj 1-2 týždne, popíja. Čudujem sa, že mu už kto neklepol po jeho „únavnom“ vyčínaní.

    Ďalší prípad bol na neurológii. 2 týždne po porode som fasla zápal obličky. Manžel ma musel nosiť na rukách. Na vlastné riziko som ostala doma. Nedalo mi ísť do nemocnice koli maličkej, lebo by som ju nemala pri sebe a chodiť som od hrozných bolestí nemohla. Prístup na pohotovosti v nemocnici bol nesmierne vynikajúci, o čom sa nedá povedať v našom meste na ambulancii. Na kontrolu som sa dostala skoro po 2 mesiacoch, čo som sa mala dostať po 2 týždňoch. Poplatok tu však ešte nefungoval, no vždy som prišla neskoro, keď už mali kopec pacientov predo mnou. Nezabralo ani to, že som tam s kočíkom. Nikto nemal vľúdne srdce, aby ma uprednostnil a ani sestrička nemala pochopenie. Mám si dieťa zobrať so sebou a čakať od samého rána. Aj som konečne mala pri kom dcérku nechať a tam sa neordinovalo, ďalší krát bolo zas veľa ľudí. Skúšala som znova, ale opäť s kočíkom a konečne som sa dostala na radu. A tú sestrička na mňa vyletela, že čo tam chcem s tým dieťaťom. Jóóój vo mne to len kypelo, ale vravím si kľud, bo mi bolo až do plaču.

    Teraz chodím na neurológiu, ale idem znova za poplatok, lebo by som tam musela čakať už od 05.30 a to neviem, kde by som dala dcérku. Takto si zaplatím, zoberiem dcérku a do hodiny som vybavená, čo aspoň dúfam, lebo aj ten čas za poplatok nie je dodržaný. Samozrejme že mi hlavou beží, čo by som si mohla dovoliť za to kúpiť, no žiaľ, zákony a paragrafy sú silnejšie ako my.

    A čo sa týka tých ordinačných a administratívnych hodín, trebalo by ich vo vééééľkom pomeniť, pretože už po 13.00hod. v ordináciách zoženiete málokoho. A tiež keď je povolený tento poplatok, trebalo by dať aj kasy pánom doktorom, lebo inak sú to ich čisté peniaze a nie zdravotníctva, čo je riadny únik financií.

    A čo som ešte chcela napísať je, že som bola minulý týždeň u zubárky s dcérkou. No to len v čakárni, lebo bolo 11.10 a milá pni zubárka ide už po 3-hodinách práce na obed a potom už má administratívu. Neviem akú administratívu, keď ju musia každý deň vykonávať 3aj pol hodiny. Takže neviem kedy sa k nej dostaneme, však ide len o zápis a prvú prehliadku zúbkov, čo je možno otázka 10 minút. A podotknem, že mi povedala, načo tam idem s 2-ročnou dcérkou, však jej stačí ísť prvý krát ako školkarke a druhý krát niekedy do 18-tich rokov.

Pridaj komentár