Detské chorobyPsychika

Nespavosť

 Marcela Beňová   28.02.2020   1

Hodiny ubiehajú, vy sa prevraciate v posteli a v hlave vám bežia myšlienky a obavy? Ak sa tento scenár opakuje každú noc, zrejme trpíte nespavosťou. Nespavosť zvykne v ranom detstve potrápiť až 30% bábätiek, ktoré z nej však vyrastú.

Ako vážny problém sa môže vrátiť v období adolescencie. Zvyčajne sa spája so silným stresom, depresiu a generalizovanou úzkostnou poruchou.

Shutterstock

 

S nespavosťou sa stretne každý z nás

Prvé problémy s nespavosťou sa zvyknú objaviť po skončení puberty. Niekedy môžu byť dôsledkom emocionálnych alebo psychických problémov.

Nespavosť sa vyskytuje aj v dospelosti, často bez ďaších príznakov. Zvykne sa vracať najmä v stresovom období, prípade sa rozvinie po narodení dieťaťa, nástupe do práce či závažnej životnej udalosti.

Nespavosťou alebo insomniou v niektorej forme trpí asi 15% populácie a takmer každý človek sa v niektorej etape života potýka so spánkovými problémami.

Nespavosť sa delí na niekoľko typov. Najčastejšie sa objavuje prechodná insomnia, ktorá trvá zvyčajne niekoľko dní až týždeň. Objaví sa v období väčšieho psychického vypätia (skúškové obdobie) a sama zmizne. Väčšinou po nej nasleduje obdobie, keď nedostatok spánku dospíme, oddýchneme si a telo sa zregeneruje.

Vážnym problémom je akútna insomnia, ktorá trvá niekoľko týždňov až mesiac. Pokiaľ sa sa situácia nezlepšuje, je nutná návšteva odborníka.

Prečítajte si aj: Nestrašte deti lekármi

 

Najvážnejšie problémy spôsobuje chronická insomnia, keď nespavosť pretrváva celé mesiace až roky. Na príčine môže byť organická porucha, alebo insomnia súvisí s duševnými poruchami.

Dezorientácia, nesústredenosť aj chronický smútok

Naspavosť sa môže prejavovať viacerými spôsobmi. Okrem problémov zaspať sa pacientom často stáva, že sa prebúdzajú uprostred noci v pravidelných intervaloch. Niekedy im chvíľu trvá, kým opäť zaspia, inokedy sa im to nepodarí až do rána.

Prerušovaný spánok má podobné dôsledky ako žiadny. Ráno sa pacienti budia malátni, unavení a nervózni. Počas dňa sa najmä pri dlhodobej nespavosti objavuje dezorientácia, neschopnosť sústrediť sa, chronický smútok, ale aj obavy z ďalšej prebdetej noci.

Čím väčší tlak cíti pacient na to, že sa potrebuje vyspať napríklad kvôli výkonom práci či starostlivosti o deti, o to väčší problém má zaspať. Dlhodobá nespavosť sa často spája problémami s trávením, no časom aj nervovými poruchami či oslabenou imunitou. K osobným problémom sa pridružia konflikty s okolím, hádky a roztržky v partnerskom vzťahu.

Nedívajte sa na hodinky

Psychológovia upozorňujú, že nespavosť nemusí byť vždy reálny problém. Do ordinácie často prichádzajú pacienti, ktorý tvrdia, že majú problém s insomniou, napriek tomu však spia normálne.

Aj preto odborníci upozorňujú, že najväčším škodcom pri boji s nespavosťou sú hodiny. Veľké budíky či nebodaj svietiace čísla na stene, ktoré priťahujú pohľad, pôsobia ako najväčší stresor. Pacienti by mali dodržiavať niekoľko zásad, ktoré ich pripravia na dobrý spánok.

 

Je potrebné ísť si ľahnúť vo chvíli, keď sa cítime unavení, nie v odporúčaný čas, a potom sa niekoľko hodín pokúšať zaspať. Pri liečbe nespavosti sa odporúča viesť si denník, kde si zapisujeme, koľko hodín sme spali, a zároveň zaznamenávať stresujúce udalosti v tento deň. Tak môžeme sledovať vývoj nespavosti a uvedomiť si, kedy sa nám zaspáva ťažšie.

Niekoľko hodín pred spaním sa treba vyhýbať alkoholu, kofeínu a aktívnemu cvičeniu. Naopak, pomáhajú overené spánkové rituály ako krátka prechádzka, vyvetraná miestnosť či kúpeľ.

Nespavosť môžu zlepšiť aj dychové cvičenia či rôzne relaxačné techniky. Dlhodobé poruchy spánku je potrebné konzultovať s neurológom a psychológom či psychiatrom, ktorý v prípade potreby nasadí medikamentóznu liečbu.

Rešpektujte vlastný spánok

Dlhodobé výskumy spánku potvrdili, že väčšina ľudí sa rozdeľuje do dvoch skupín. Niektorí zvládajú ranné vstávanie lepšie a najaktívnejší sú v doobedných hodinách, iní potrebujú spať dlhšie a aktivitu prenesú do ppoobedných či večerných hodín.

Predovšetkým v puberte hormonálne zmeny (napr. chýbajúci melatonín) spôsobujú, že dospievajúci sa potrebujú vyspať dlhšie. Aj preto odborníci v posledných rokoch čoraz častejšie kritizujú skorý začiatok vyučovania.

Práve nerešpektovanie vlastného prirodzeného rytmu môže vyvolať problémy so spánkom či nespavosťou u dospievajúcich.

Výskumy tiež potvrdili, že nespavosť sa veľmi často prejavuje u dospievajúcich, ktorí športujú na vrcholovej úrovni. Dôvodom je nielen fyzické a psychické preťaženie, ale aj stres a veľké nároky na výkon.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 3.8 z 5. Celkom 4 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Marcela Beňová

Vášnivo rada píšem, inšpiráciu zbieram najmä doma. V tom mi pomáhajú moje dve malé slečny. Voľné chvíle trávim najradšej pri knihách, kvalitných filmoch a na dobrodružných výpravách s rodinou. Nikdy neodmietnem kávu a dobrý rozhovor.
Najčítanejšie
Komentáre k článku
Veci napísané 02.03.2020 08:05

"Je všeobecne neprirodzené isť rano o 7 hod. do ščkolky, do školy, atd. Ale rodič musí isť do prace. Je to tak ako to je.....všade to tak je.

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Náš TIP
Komentáre k článku
Veci napísané 02.03.2020 08:05

"Je všeobecne neprirodzené isť rano o 7 hod. do ščkolky, do školy, atd. Ale rodič musí isť do prace. Je to tak ako to je.....všade to tak je.

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised