Aspergerov syndróm

Autistické centrum ANDREAS, n.o. 21

V súčasnosti sa v odbore špeciálna a liečebná pedagogika stretávame s pojmom autizmus veľmi veľa. Rovnako ako detský autizmus do kategórie pervazívnych vývinových porúch zaraďujeme aj iné poruchy, medzi nimi aj

Aspergerov syndróm.

V jednej zo svojich zvláštných náhod, aké veda vie priniesť, autizmus (stav – porucha, ktorá negatívne ovplyvňuje spôsob, akým dieťa alebo dospelý komunikuje a nadväzuje vzťahy s inými ľuďmi ) bol ako pojem zavedený takmer súčasne na dvoch rôznych svetadieloch.

Z gréckeho slova autos, sám

V r. 1943 detský psychiater Leo Kanner publikoval monografiu, kde sa zaoberal zvláštnymi spôsobmi správania, ktoré pozoroval u 11 detí v John Hopkinsovej nemocnici v Baltimore. Iba o rok neskôr, viedeňský pediater Hans Asperger, ktorý nikdy nevidel Kannerovu prácu, publikoval článok, ktorý popisoval 4 deti, ktoré zdieľali veľa spoločných trápení.

Obaja, Kanner aj Asperger, dali nimi pozorovaným vzorkám správania svojich detí rovnaké meno: autism – z gréckeho slova autos, sám – pretože deti, ktoré boli v ich starostlivosti, sa uťahovali, tak sa zdalo, do svojho vlastného nepreniknuteľného sveta, za akúsi železnú oponu. V názve síce bola úplná – aj keď čisto náhodná – zhoda, ale Kanner pracoval s deťmi, ktoré boli viac menej retardované, zatiaľ čo Aspergerove deti mali intelekt neporušený, ba vyšší ako priemer.

Aby sa tieto dve entity rozlíšili, zaviedol sa pojem vysokofunkčný /HF/ autizmus /autistický syndróm/ pre zvláštny typ správania niektorých detí s nepoškodenou a vyššou inteligenciou /IQ nad 70/. Pre deti s poškodenou inteligenciou zostal pojem autizmus, /klasický, niekedy tiež kannerovský/. 

foto: ingImage

Kanner neskôr položil základy detskej psychiatrie v USA, zatiaľ čo Aspergerova klinika bola zbombardovaná spojeneckými bombami. Počas nasledujúcich 40 rokov sa Kanner stal známym autorom učebníc v tejto oblasti, pričom zaviedol a klasifikoval autizmus ako podskupinu detskej schizofrénie.

Asperger bol viac-menej ignorovaný mimo nemecky hovoriacu oblasť a zomrel v r. 1980. Jeho pôvodný článok bol preložený do angličtiny až v r. 1991.

Pojem Aspergerov Syndróm /AS/

neexistoval až do r.1981, kedy ho zaviedla britská psychologička Lorna Wing, nakoľko označenie autistická psychopatia vyznieva príliš negatívne. 

Vychádzala z Aspergerovej intuície, že dokonca niektoré vysoko inteligentné deti by mohli byť tiež autistické. Popísala autizmus ako „kontinuum, ktoré je v rozsahu od veľmi ťažko fyzicky a duševne retardovaných osôb… až po veľmi schopné, vysoko inteligentné, ale čudácke osoby so spoločenskými problémami ako ich jediným nedostatkom.“

Tento poznatok začal byť akceptovaný lekárskymi kapacitami iba v poslednom desaťročí. Ukázalo sa, že prejavy autistického správania, čo do závažnosti, sú široké a preto sa nakoniec zaviedol termín spektrum autistických porúch /ťažký, mierne autistický, vysokofunkčný autista, AS/. Ako veľa iných rozdielností vo svete detských vývinových porúch, deliaca čiara medzi klasickým autizmom a AS je veľmi hmlistá, posúva sa podľa toho, ako je skúsený diagnostik..

Autizmus bol zaradený do Diagnostického a štatistického manuálu duševných porúch Americkej Psychiatrickej Asociácie iba v r. 1980 a Aspergerov syndróm ako zvláštna, samostatná kategória, bol zaradený až do jej štvrtého vydania v r. 1994.

Jeho taxonómia je obtiažna, lebo iba málo ľudí, ak vôbec nejakí, prejavuju všetky druhy správania, ktoré sú uvedené v DSM – IV.

Deti ktoré majú AS trpia ťažkosťami v tých istých oblastiach ako deti s klasickým autizmom

Hoci AS poškodzuje neporovnateľne menej ako ťažká forma autizmu z opačného konca spektra, deti ktoré majú AS trpia ťažkosťami v tých istých oblastiach ako deti s klasickým autizmom:

  • v spoločenských interakciách /vo vytváraní si vzťahu k iným osobám a vo formovaní spoločenských vzťahov/,
  • pohybovom nadaní,
  • spracovaní senzorických podnetov,
  • tendenciou smerom k rutinnému, opakujúcemu sa správaniu.

Ich ťažkosti sú však menej zrejmé na prvý pohľad a dospelí takéto deti považujú za malých mudrcov (sám Asperger volal svojich malých pacientov „malí profesori“- z dnešného pohľadu a stavu vedomostí išlo a angažované aspergerovské typy). O to ťažšie sa však AS diagnostikuje. Veľmi výstižne sa tiež niekedy označuje ako

sociálna dyslexia.

Tak ako dyslektické dieťa bojuje s preňho cudzím a nepochopiteľným svetom písmen, tak AS dieťa pociťuje a vidí seba stratené pri čítaní spleti spoločenských vzťahov, väzieb, pravidiel, pomerov.

Dieťa je potom nevyhnutne v tejto spleti opustené a bezmocné, ak sa mu nedostane pomoci a podpory zo strany dospelých, ak sa v tomto období premešká diagnostika a pomoc, následky na vývin osobnosti môžu byť ťažko napraviteľné. 

Ľudia s Aspergerovým syndrómom vnímajú svet veľmi zvláštnym, odlišným spôsobom. 

Ostatní ľudia sa im zdajú mätúci:

„Prečo nehovoria presne to, na čo myslia? Prečo hovoria toľko vecí, ktoré nemyslia vážne? Prečo sú pre nich nudné reči ľudí s Aspergerovým syndrómom? Prečo im záleží na sociálnej hierarchii – prečo sa nesprávajú rovnako ku každému? Prečo majú tak strašne komplikované emocionálne vzťahy? A napokon: Prečo sú ľudia bez Aspergerovho syndrómu takí nelogickí?“ 

V súčasnosti sa pre diagnózu Aspergerovho syndrómu používa viacero diagnostických nástrojov (DSM IV, ICD 10, MKCH 10). Všetky charakterizujú Aspergerov syndróm poškodením v triáde ako pri autizme. 

Znaky Aspergerovho syndrómu

Väčšina ľudí s AS má problémy v nasledujúcich troch oblastiach: Spoločenských vzťahoch, komunikácii, nedostatku predstavivosti. 

Viac o týchto znakoch v článku Kľúčové znaky Aspergerovho syndrómu 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (117 hlasov, priemerne: 4,30 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Váš komentár

     

    Dobrý deň,

    prosím Vás, môže sa vyskytnúť schizofrénia u dospelého človeka s Aspergerovým syndrómom,keď na neho dolieha veľa silných stresov?

  2. Ahojte, my mame 4rocnu dceru , s ktorou od 2rokov chodíme k psychologicke, najnovsie k psychiatrovi ….Zatial nam nikto nediagnostikoval AS . Dianka sa horsie uci rozpravat, dlho si zamienaka ona, on, ten ta to. Ma ADHD , je az moc ziva, nevydrzi pri jendej veci dlhsie. Jedine ,co ju odjakziva vedelo ukludnit bolo pozeranie rozprávok, alebo hra a tablete, skladat puzzle.Od 2 rokov chodila do skolky, kde bila deti, bola voci nim agresivna. Ma neuveritelne zmeny nalad, prehnane prezivanie emocii. Pritom je naozaj sikovna, teraz sa nam naucila bicyklovat bez pomocnych koliesok. Vo vsetkom chce byt prva, aj ked tomu nerozumie. V skolke, ked deti na nieco odpovedaju, ona musi odpovedat prva. Nasla si kamaratku, ale tej uz doslovne lezie na nervy, lebo ju stale otravuje otázkami „si moja kamoska, bude sa so mnou hrat, nehraj sa s nikym inym“ doslovne psychicky teror .Ked nie je po jej zvlada to velmi tazko, urazanim sa , atakovanim druhych , krikom ….nikto nam zatial neurcil,co jej v skutocnosti je. Ma obrovsku ,ale az prehnanu fantaziu. V poslednej dobe zacala kreslit neuveritelne obrazky z mnozstvom farieb, proste A4 vymalovana 10timi roznymi farbami a povie,ze to je zamok,kde byva princezna. Sme tiez zo Ziliny, chcem sa opytat mamiciek kedy, kto a ako vasim detom diagnostikoval AS ? Dakujem

    1. Som mamička dvoch krásnych detí. Staršiému diagnostikovali AS. Sme z Kysuckého Nového Mesta. Deti s AS sú takzvané Indigové deti. Ja mám doma aj krištálove dieťa. Syn s AS ma vytáča do nepríčetnosti. A druhý ma upokojí. Ale poporiadku. Reagujem na pani Janu zo Žilinského kraja. AS Vám môžu diagnostikovať v Trnave u doktorky Jánošikovej, alebo v Bratislave AVCA. Ťažko sa je tam objednať a dostať skorý termín. Mám podobné problémy so svojím, synom ako vy so svojou dcérkou. Syn má už 6,6 rokov a problémy máme od narodenia. Boli sme v kúpeľoch kde sme mali problém vydržať. Cudzie prostredie, ľudia, izba, vône, strava, procedúry. Skrátka horor. Myslela som že ukončím predčasne kúpele a pôjdem domov. Kto nemá doma takéto dieťa neuverí vám. Myslia si hysterka matka a nezdarené dieťa.

    2. Pani Jana zo Žiliny, so synom chodím každé dva mesiace k neurol., psychol., psychiat. Lieky na epilepsiu, na afektívne stavy. Vaša malá ma na 100% AS, alebo autistické správanie. Deťom s AS sa môže stať ktokoľvek, veľa detí sa narodí do zlého prostredia. Komplikované vzťahy, matka alkoholička, otec tyran, ktorý týra svoju tehotnú ženu, alebo ho otravuje detský plač. Deti s AS majú poruchu zadného mozgu a jeho nervového zakončenia. Predný mozog pracuje rýchlo a zadný zaostáva. Je to takzvaná nerovnováha. Nemá Vaša malá niekedy stavy, že je zahľadená a nevníma Vás? Tieto deti mávajú epilepsiu. Poradím Vám tak ako som ja začala. Najprv me vyhľadali spsychológa, ktorý nám nepomohol, len nás opourúčila do Martina k jednej úžasnej pani neurologičke Mudr. Vladárová, ktorá nám veľmi pomohla. Potom som navštívila psychiatričku a tá nás poslala do Bánovej na predbežné vyšetrenie pre deti s autizmom. A odtiaľ rovno do Bratislavy do Akademického centra výskumu autistov. Máme konečne diagnózu a môžeme s ním pracovať. Pozrite si na internete 25 zlatých rád pre deti s Aspergerovým syndrómom.

      1. Dobry den, dakujem za odpoved. Ale v marci sme absolvovali vysetrenie u pani psychologicky v autistickom centre v Ziline a ta autizmus uplne vylucila. To iste minuly rok v auguste u pani psychologicky v sukromnom centre, ktora ma na starosti autisticke deti. Vsetky sa zhodli na tom , ze dokonale reaguje na socialne prostredie. Sleduje zmeny spravania a podla nich reaguje. Vie spontalne poziadat o pomoc, pachy jej nevadia, ani nema zvlastnu zalubu v jedle. S epilepsiou sme sa u Dianky zatial nestretli , ani so stavom , kedy by nevnimala. Ale je ina ako ostatne deti, neskutocne urazliva, prehnane emotivna s prehnanou fantaziou, opozicnym vzdorom. Jej nevyzrelost v socialnych vztahoch je citelna, ale to sa strieda s chvilkami, kedy je uplne uzasna , sama sa zapoji do hry s niekym, opyta sa , ci sa moze tiez zahrat. Som zmatena , neviem , co si mam o to celom mysliet. A rada by som jej pomohla.

        1. náš syn sa od malička javil ako čudák, v ničom príliš dokonalý, no s problémami v komunikácii. V škôlke mi učitelka povedala, že ma ľutuje, že si sním ešte užijeme … nechápala som, lebo doma to bol jeden úžasný chlapec, v kolektíve samé problémy. V škole to pokračovalo, hned v 1. týžden ma učitelka odrovnala hláškou, že trieda bude v pohode, keď sa môj syn naučí s ňou komunikovať. V čase nástupu už vedel čítať aj počítať, naučil sa sám, ako samouk. V 5-6 rokoch lúštil krížovky a celé hodiny sa dokázal hrať s kalkulačkou … deti mu nerozumeli, asi ani on im… Nakoniec sa stal opakovane obeťou šikany, prvýkrát v školke, potom aj v škole … až sme sa dostali na psychologické vyšetrenie, kde sa ukázalo, že jeho IQ vysoko prevyšuje priemer a dnes navštevuje školu pre nadané deti v ZA, kde je konečne sám sebou. Máme skvelých spolužiakov, aj pani učiteľku. A ja som vďačná, že moje dieťa vyrastá v kolektíve, kde ho nikto neponižuje, neodsudzuje a nešikanuje za to, aký je … takže ak sa niečo nezdá, treba riešiť a nenechať to len tak. Ak nepomôže jeden psycholog, skúšajte inde.

      2. DObrý deň,
         
        chcem sa spýtať mamičiek z Kysuckého Nové Mesta a Žiliny či sa náhodou nestretávajú, rada by som sa zoznámila s rodinami týchto úžasných detí a samozrejme aj s detmi. Dakujem Vám veľmi pekne za odpoveď. Rada by som sa spoznala aj s pani Denisou z KNM. Bola by som rada kedy sa mi ozvala. Pekný deň všetkým prajem :-).

  3. Ahojte Andula a Zuzana.Volám sa Eva a mame synčeka ktorý bude mať 4r. ktorému pred pár dňami diagnostikovali AS.Je pravda, že keby sme ho nedali do škôlky tak na to asi tak rýchlo neprídeme.Mam pocit, že sa aj tak trochu zatriedil do kolektívu ale hrá sa väčšinou sám ale vytvoril si tam určitý kolobeh a nerobí mu to problém akurát ráno sa musí najesť doma a vždy si skontrolujem jedalniček aby som vedela či sa naje alebo nie lebo to mu dosť ovplyvní jeho psychiku.Nebolo by zlé keby sme sa mohli stretnúť a porozprávať sa ja som tiež zo Žiliny.

  4. Reagujem na komentar Anduly zo Ziliny. Tiez sme zo Ziliny, mame 5 rocneho chlapca a prave nam logopedicka odporucila pani doktorku z trnavy na diagnostiku AS. ma podozrenie. po precitani symptomov, mi vela veci zapada. tiez ja sama na sebe vidim vela z priznakov. rada by som sa zoznamila s niekym, kto ma podobne starosti. velmi rada by som synovy pomohla prekonat a pochopit jeho zvlastnosti. dajte vediet, ak mate zaujem, mozme sa stretnut.

  5. Mam mozgovu tetaniu, uz to budu 4 roky. Uzivam lieky s ucinnou latkou Olanzapin. A som z nich trochu mimo. Stava sa mi ze neporozumiem spravne ludom pri dialogoch. A dost casto mi pomaly zapina. Je to len mozgova tetania ale obcas mam pocit, akoby som trpel nejakym druhom autizmu. No fakt. Vobec nerozumiem ludom ktori pouzivaju prilis intelektualny slovnik. Mam s tym fakt sakramentsky problem. A casto robim nelogicke ukony, v praci ale aj pri inych cinnostiach. A mam aj problem s naplanovanim si uloh a cinnosti. Celkovo si pripadam taky neinteligentny, nelogicky. Takze tak, no.

     

    Mozete mi napisat na moj mail awesomeone@post.sk

  6. tiez nam ho diagnostikovali – dcerke 9r.- viacmenej nahodne, v kupeloch, kde boli naozaj odbornicky – psychologicky a spec.pedagogicky. nechodime k ziadnemu psychologovi, tych co som skusala ma znechutili … , tiez to financne citit. Je podla vasich skusenosti potrebna pravidelna navsteva psychologa? odporucite nejakeho, resp. nejake centrum? V skole mame diagnostiku ADHD, a k tomu dyslexiu. Dakujem

  7. Ahojte, ja mám 4,5 synčeka, ktorému v 4r. diagnostikovali AS. V súvislosti s navštevovaním bežnej materskej školy sme sa napokon rozhodli netrápiť ho a odvtedy je doma s liečebnou pedagogičkou, s ktorou má adekvátny program. Od septembra nastupuje do materskej školy do triedy pre podobné detičky s odborným pedagogickým prístupom, myslím, že to už bude konečne pre neho to správne prostredie. Detičky má veľmi rád, on je ten extrovertný typ. Som rada že sa na to prišlo tak skoro a možeme veľa nepríjemnostiam predísť.

    1. Miriam, prosim Ta, ako sa to u Tvojho synceka prejavuje? My mame skoro dvojrocne dievcatko a mame podozrenie na AS, nehovori ani slovo, je strasne aktivna, extremne spolocenska-na ulici nenecha jedine dieta ktore by nezastavila, uteka za nimi, na ihrisku v spolocnosti viacerych deti dostava strasne hystericke zachvaty-nevie, kam by skor skocila… Tazko je s nou niekam ist… Kde a ako to u vas diagnostikovali?
      Dakujem, Jana

    2. Dobry den. Len vcera som sa dostala k tymto informaciam a zaujal ma vas prispevok kedze sama mam takmer 4,5 rocneho chlapceka a od zaciatku je nespokojny v skolke a ja stale neviem ci ho tam dalej nechat ci vziat prec…da sa pobvedat, ze to zvlada,a le asi tym trpi. Chcem sa vas spytat, kde mu diagnostikovali AS, my sme so Ziliny. Poslali by ste mi prosim nejaky kontakt? Tiez pisete, ze vas syncek teraz chodi do specialnej skolky.MOzno by sa nieco take zislo aj nam lebo veci sa skor zhorsuju…popis AS sedi aj na moju osobu takze svojho synceka chapem, ale nie je to lahke ked vidim, ze preziva co ja ked som bola mala a doteraz mam problemy v spolocnosti ;o( Dakujem

  8. máme doma hneď najstarší kus. Diagnostikovali ho v 13 práve v Andrease, ale tiež s dovetkom, že by to na neho nikdy nepovedali. Odjakživa je iný, ale skutočne veľmi dobrý chlapec, no čo tu nebolo vystihnuté, predovšetkým „baľšoj teoretik“, životná prax a riešenie bežných situácií sú pre neho príliš /napr. vidí kopu riadu a nedôjde mu, že to treba umyť, vyleje sa mu pohár a on sa díva, ako to tečie, kým mladší bežia po handru../. V tomto zmysle je to náročné a ťažké vychovať ho – lebo raz tu rodičia nebudú. Ale napriek tomu by sme ho nemenili, aj keď má svoje zvláštnosti…

  9. pený deň, mám doma 8r. synčeka má tiež AS. Od malička sme videli že sa líši od detí v jeho veku…máme aj zdravú 11r. slečnu a vývoj úplne rozdielny. Je pravdou že týto ľudia nemajú prílš empatie, socialne zaostávajú…zväčša majú vyššie IQ. mne dáva môj syn neuveriteľné množstvo lásky a energie. Stačí jeho úsmev a hne pre mna svieti slniečko :-). Žiabohu na Slovensku je diagnostika a terapie v plenkách. zwinker Momentálne sa snažím vybaviť pre syna delfinoterapiu a ABA terapiu, ktorá vraj napomáha zlepšiť stav. Nečakám na zázrak…ten je iba v rozprávkach, ale budeme skúšať všetko, aby sme skvalitnili život nášho synčeka zwinker

  10. Dobrý deň, moj syn 8r.má AS,kým sme nato prišli bolo to ťažké pre mňa ale hlavne pre neho. Nechápala som ho a nútila do veci ,ktoré on úplne odmietal. Najlepšie to bolo keď nám psychologička povedala ,že je lenivý a muíim ho donútiť aby urobil čo chcem ja, a najlepšie bolo keď mi povedala ,že mu dávam veľa lásky. To ma úplne uzemnilo a odišla som od nej.Stále zle rozpráva a to ľudia nechápu , že taký veľký chlapec a nevie rozprávať. Chcem tým to len povedať že ešte veľa ľudí nevie o nich veľa veci a preto im ubližujú.Chcem všetkým rodičom odkázať aby ich ľúbili aj keď sú trochu iné a možno v ich srdiečkach je viac lásky ako v ostatných deťoch a ľuďoch. smile

  11. Mám 13-ročného syna s aspergerovým syndrómom a život s takýmto človekom je ťažký a zároveň veľmi obohacujúci.

    Najhoršie je prijímaný ľuďmi, pre ktorých je dôležité správanie sa podľa spoločenských pravidiel a pretvárky. On je bez druhej tváre, naprosto úprimný. To je v dnešnej dobe ako čerstvý vzduch, ale práve toto je problém. Obdivujem na ňom nesmierne zaujatie, keď sa do niečoho pustí. Má výtvarné nadanie. Cez prázdniny tvoril v grafickom programe na PC veci, ktoré by som ja nikdy nezvládla. A väčšina bežných ľudí tiež nie. zwinker

  12. Môj kamarát má aspergera a vôbec mu to neprekáža – ešte sa tým každému pochváli a mám pocit, že tým aj rád tak trochu „desí“ svoje okolie. Je pravda, že keď po ňom niečo človek chce, tak nestačí naznačiť – jemné náznaky, alebo empatia (prišiel nevhod a ani si to nevšimol) je pre neho niečo, ako opera pre hluchého, ale na druhej strane je osviežujúco úprimný a priamo sa vyjadrujúci človek. Aby som mu porozumel, tak rozhodne som sa musel začítať aj do kníh – skúste niektorú s týchto: http://www.sirion.sk/knihy/tag/aspergerov-syndrom-knihy.html

Pridaj komentár