Dieťa v nemocnici (1.)

MUDr. Zuzana Pitoňáková 2

Možno máte aj vy onú smutnú skúsenosť, kedy ste sa vďaka zdravotným problémom alebo len preto, že ste sa v blízkej budúcnosti mali stať matkou, stali PACIENTOM – pasívnym nerovnocenným objektom záujmu…

Samozrejme, očakávalo sa od vás prijatie navrhovaných liečebných postupov. Dieťa sa stáva takýmto pasívnym objektom záujmu odborníkov oveľa samozrejmejšie už len preto, že je dieťa.

shutterstock

Lekár – Rodič

Rozhodovanie o dieťati býva v rukách profesionálov a od rodičov dieťaťa je očakávaný súhlas. Rodičia majú iba dve možnosti – rozhodnutie prijať, alebo odmietnuť. A odmietnutie, nesúhlas často vedie až k negatívnym reakciám odborníkov voči rodičom, voči dieťaťu. Často uzatvára cestu hľadania iných alternatív. Tento klasický model spolupráce rodičov a odborníkov, prirodzenú úlohu rodičov redukuje a potlačuje.

Čo bráni v spolupráci

Lekár v roli „odborníka, ktorý vie všetko najlepšie“ vytvára odstup, ktorý bráni v spolupráci s rodičmi ako s rovnocennými partnermi, blokuje aktivitu rodičov, bráni vytvoreniu priestoru pre vzájomnú dôveru a zdieľanie pocitov. Odstup, niekedy až nadradenosť zo strany profesionálov vyvoláva u rodičov predstavy, že nemožno s takým expertom laicky diskutovať, niečo navrhovať, vyjadrovať svoje potreby i potreby dieťaťa. V súčasnosti si však stále viac rodičov a odborníkov uvedomuje, že tento spôsob komunikácie nie je najšťastnejší a snažia sa skutočne navzájom spolupracovať.

Pekne to vyjadril MUDr. Vladimír Němec, primár detského oddelenia v Pardubiciach:
„Myslím si, že my, zdravotníci, by sme mali zostúpiť z tých našich zdravotníckych nebies a pripustiť si, že väščinou je možných viacero spôsobov liečby a naša pravda a návrh nemusí byť úplne najlepší z pohľadu dieťaťa a rodičov, hoci všetko robíme s najlepším úmyslom, s vedomím správneho rozhodnutia a s plnou vážnosťou svojho povolania.“

Rovnocenný vzťah

Ak hovoríme o partnerstve rodičov a odborníkov, hovoríme o rovnocennom vzťahu oboch týchto strán, kde sa darí kvalitne aktívne spolupracovať. Rešpektovanie rodičov v tomto type spolupráce ako expertov na svoje dieťa a vlastné rodinné prostredie posilňuje ich rodičovskú sebadôveru, aktivitu a nezávislosť.
Obe strany, rodičia i odborníci, majú hlboký záujem o dieťa, ale rodičia sú viac a hlbšie angažovaní. Väčšina rodičov má k dieťaťu celoživotné povinnosti a zodpovednosť. Ich detailná znalosť dieťaťa pramení z dennej a dlhodobej starostlivosti a vzťahu k dieťati. Úlohy odborníkov sú špecializovanejšie a časovo limitované. Spolupráca rodičov a odborníkov zahŕňa dialóg a dohodu o spoločných cieľoch. Partnerstvo rodičov a odborníkov neobsahuje iba výmenu informácií a spoločné rozhodovanie, ale tiež zdieľanie pocitov.

Zodpovednosť za dieťa v rukách rodiny

Dobrá starostlivosť o dieťa je zameraná na celú rodinu. Zodpovednosť za dieťa nepreberá lekár, oddelenie či iná inštitúcia, ale zodpovednosť za dieťa zostáva v rukách rodiny. Tak a o tom je FAMILY CENTRED CARE. Rodina je uprostred a tí, ktorí poskytujú odbornú starostlivosť dieťaťu (lekári, sestry), pomáhajú rodine, aby sa mohla starať o choré dieťa. Family Centred Care mení prístup zdravotníkov od „ Povedzte nám svoj problém a my ho vyriešime“ ku: „Akým spôsobom vám môžme pomôcť?“

shutterstock

 

Viete, že existuje CHARTA PRÁV HOSPITALIZOVANÝCH DETÍ?

  • Deti majú byť prijímané do nemocnice iba vtedy, ak starostlivosť, ktorá sa vyžaduje im nemôže byť rovnako dobre poskytnutá doma alebo pri dennej hospitalizácii.
  • Deti v nemocnici majú vždy právo mať pri sebe svojich rodičov alebo ich zástupcu.
  • Ubytovanie by malo byť poskytované všetkým rodičom a tí by mali byť podporovaní v tom, aby ho prijali.
  • Pre rodičov by to nemalo znamenať finančnú záťaž a nemali by trpieť stratou zárobku.
  • Aby sa rodičia mohli podieľať na opatere svojho dieťaťa, mala by byť podporovaná ich aktívna účasť.
  • Deti i rodičia majú právo byť informovaní spôsobom zodpovedajúcim ich veku a úrovni chápania.
  • Mali by byť prijaté opatrenia na zmiernenie fyzického a emočného šoku. Rodičia majú právo na informačnú účasť pri všetkých rozhodnutiach týkajúcich sa starostlivosti o ich deti.
  • Každé dieťa má byť chránené pred zbytočnou liečbou a výskumom. Deti majú byť ošetrované spolu s deťmi, s ktorými majú rovnaké vývojové záujmy a nemajú byť prijímané na oddelenia dospelých.
  • Deti majú mať všetky podmienky na hry a oddych, na vyučovanie vhodné ich veku a stavu a majú byť v prostredí nábytkom účelne zariadenom a stimulujúcom, ktoré má byť zostavené v súlade s ich potrebami.
  • O deti sa má starať personál, ktorého vzdelanie a skúsenosti ho predurčujú reagovať na fyzické, emočné a vývojové požiadavky detí a ich rodín.
  • Kontinuita opatery by mala byť zabezpečené tímom starajúcim sa o deti.
  • S deťmi sa má zaobchádzať s taktom a porozumením a ich súkromie má byť rešpektované.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (6 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

Pridaj komentár