ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
Detské chorobyHrudník

13 potravín pre deti s anémiou

 Mária Kopčíková   07.05.2018   0

Anémia spôsobená nedostatkom železa, ktoré deti prijímajú v strave, je pomerne bežný problém. Príčiny sú rôzne a lekári upozorňujú, že anémiou trpí značná časť detskej populácie, v UK je to napr. 8% detí.

Čo ovplyvňuje vznik anémie u detí

Zdroj: isifa.com

 

Rezervy, ktoré si dieťa prinieslo na svet po 9 mesiacoch v maternici, sa spotrebujú už v ranom postnatálnom veku. Potom závisí bilancia železa u dieťaťa od príjmu dostatočného množstva železa. Najskôr prostredníctvom materského mlieka, potom zmenou stravovacích návykov, prípadného podávania umelej výživy, množstva skonzumovaného neupraveného kravského mlieka.

Podľa odborníkov sa často stáva, že batoľatá po 1. narodeninách uprednostňujú veľa neupraveného mlieka alebo ovocné džúsy na úkor zdravých výživových produktov bohatých na železo. V 200 ml neupraveného kravského mlieka sa nachádza iba 0,06 mg železa, čo je asi 1 % z odporúčanej dennej dávky tohto prvku pre batoľatá. Podľa súčasných odporúčaní môže strava na konci prvého roku života obsahovať až 600 ml mlieka denne. Problém je ale v tom, že tento objem mlieka obsahuje iba minimálnu časť potrebného železa, ale zároveň kryje viac ako jednu tretinu dennej energetickej potreby.

Príčiny vzniku anémie u detí >> >>

Ak malé dieťa hradí značné percento svojho denného kalorického príjmu zo zdrojov chudobných na železo (neupravené kravské mlieko, iné potraviny s nízkym obsahom železa), nezostáva mu už dostatočný priestor na „zaradenie“ potrebných potravín s dostatočným obsahom tohto dôležitého minerálu.

Neupravené kravské mlieko má tiež výrazne negatívny vplyv na resorpciu (vstrebávanie) železa z tráviaceho traktu.

Prečo je dôležité predísť nedostatku železa u dieťatka? Nuž preto, že tento nedostatok môže viesť k dlhotrvajúcemu kognitívnemu deficitu a poruchám správania sa detí.

Prevencia vzniku anémie

Prevencia anémie sa dá praktizovať, len ak je spôsobená vonkajšími príčinami. Nie je možná prevencia anémie pri dedičných ochoreniach. Ak hovoríme o prevencii anémie, máme na mysli prevenciu z nedostatku železa.

Zdroj: ingimage.com

 

Na prvom mieste je stále dojčenie a v rámci neho primeraná strava matky. Dojčené deti zvyčajne nepociťujú nedostatok železa. Toto je z materského mlieka podľa niektorých autorov lepšie vstrebateľné než neskôr pri zavádzaní tuhej stravy napr. z mäsa. Kravské mlieko by dieťa nemalo dostať min. do roka života (niektorí autori posúvajú túto hranicu až na tri roky).

Úplne sa mi nepáči štandardné odporúčanie, že deti okolo roku života by po ukončení dojčenia mali byť prevedené na fortifikovanú formulu – teda umelé mlieko obohatené o železo (a iné ďalšie prvky). Skôr by podľa mňa malo byť dôležité vhodne dieťaťu poskladať stravu a zaradiť do nej potraviny, ktoré sú na železo bohaté. Ponúkať ich dieťaťu v rôznych podobách.

Dôležité je, aby sa vyhlo nadmernému podávaniu komerčných ovocných džúsov.

Nie je ani úplnou pravdou, že deti, ktoré nejedia mäso, musia byť nutne anemické. Opäť ide len o vhodné vyskladanie potravy.  Dr. Bukovský uvádza, že lekári obvykle „vychádzajú zo skutočnosti, že hémové železo (t.j. železo nachádzajúce sa v krvi a mäse zvierat) sa najlepšie vstrebáva (asi na úrovni 15-37 %). Je pravda, že železo z rastlinných potravín sa vstrebáva horšie (asi na úrovni 5 %),  ale správnou úpravou potravín môžeme  podporiť vstrebateľnosť železa aj iných minerálov.“

K vhodným postupom úpravy stravy navrhuje praženie orechov, klíčenie semien a strukovín, viacnásobné namáčanie strukovín, či varenie zeleniny.

Ako príklad uvádza, že vstrebateľnosť železa zo surovej brokolice je len 6%, ale už po slabom uvarení sa do našej krvi z brokolice dostane až 30% jej železa. Ovocie – s výnimkou broskýň – nevykazuje takéto vlastnosti.

Nuž a nesmieme zabudnúť na to, že vstrebávanie železa ovplyvňuje prítomnosť organických kyselín (kys. askorbovej – vit. C, jablčnej, octovej, hroznovej alebo citrónovej), ktoré môžu vstrebateľnosť železa zvýšiť až 4-5-krát.

Zdroj: ingimage.com

 

Potraviny bohaté na železo

Ktoré to teda sú? V rôznych zoznamoch sa autori líšia v názoroch, niektorí uprednostňujú červené mäso a pečeň iní zase viac listovú zeleninu. Asi si každý rodič bude musieť vybrať, čo jeho dieťa ochotné jesť jest.

 cerálie – kukuričná múka, celozrnný chlieb, celozrnné výrobky

 červené mäso (ideálne teľacie, divina, jahňacie), pečienka a iné vnútornsoti, vaječný žĺtok,

 listová zelenina (šaláty, špenát, žerucha), žltá zelenina a ovocie, rajčiny, hrozno,

 strukoviny, ovsené vločky, nelúpaná ryža

 sušené ovocie – nesírené marhule, slivky, figy, hrozienka, orechy,

 iné potraviny – pohánka, droždie, šípkový lekvár, mak, mletý kokos, sézam, melasa.

 lúpané proso – pšeno

 orechy a semienka - slnečnicové a tekvicové

Ďalšie dôležité minerály >> >>

 jablká, pomaranče, jahody, ostružiny

 čerstvé vňate

 červená zelenina: cvikla, paradajky, červená kapusta špenát (Cu, vit. C, A, E, kys. listová)

 cibuľa a pór

 žihľavový a šípkový čaj alebo macerát

Spracované a inšpirované s použitím: solen.sk, akv.sk

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.8 z 5. Celkom 5 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité. 
Najčítanejšie
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Náš TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised