ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
pondelok 21.08.2017 | meniny má Jana  

Očkovať? Neočkovať? ...môcť sa rozhodnúť

 redakcia/Zuzana   02.03.2010   23

Možno tiež patríte medzi ľudí, ktorí úmyselne nedali seba alebo svoje dieťa zaočkovať proti novej chrípke či proti iným ochoreniam, a to už z akýchkoľvek dôvodov. Mohli ste sa rozhodnúť.

Sú však očkovania, pri ktorých aplikácii naše dôvody a presvedčenia zmôžu pramálo. Navyše nikto sa nás ani nepýta. Je to povinné a hotovo! 

Počas februára 2010 bola u českých susedov a o dva týždne na to u nás spísaná Petícia za slobodnú voľbu v očkovaní. Zástupcovia občanov a rodičov tak vyjadrili nesúhlas so súčasným prístupom, ktorý zodpovednosť za zdravie dieťaťa presúva z rodiča na štát, nariadením povinného očkovania bez možnosti individuálneho prístupu.

Dohovor o ľudských právach a biomedicíne (ktorý v Slovenskej republike vstúpil do platnosti 1. decembra 1999) zaručujúci možnosť slobodného rozhodnutia, je tak v našej krajine  stále porušovaný.

Cieľom tejto iniciatívy je dosiahnuť, aby doposiaľ povinné očkovanie bolo naďalej  bezplatné a dostupné všetkým, avšak dobrovoľné.

Aj z radov lekárov sa ozýva kritika súčasného stavu. MUDr. Pavla Nykodýmová ( primárka pľúcneho oddelenia v Říčanoch, členka výboru Českej pneumologickej a ftizeologickej spoločnosti): „Současná právní úprava, která vychází z toho, že odmítnout povinné očkování je přestupkem, je neudržitelná. Je těžko ospravedlnitelné, aby péče o vlastní zdraví byla sankcionována.“(... viac).

V takmer všetkých krajinách západnej Európy je však očkovanie iba odporúčané. Od povinného očkovania sa v týchto krajinách upustilo po zmene ponímania vzťahov lekár–pacient a štát–občan. Pôvodné ponímanie týchto vzťahov ako vzťahov nadriadených (lekári, štát) k podriadeným (pacienti, občania), sa vďaka rastúcemu občianskemu „seba-vedomiu“ občanov týchto krajín, zmenilo na chápanie týchto vzťahov ako vzťahov medzi rovnocennými partnermi. V prípade, že pacient (resp. rodič dieťaťa) chce vziať na seba zodpovednosť za zdravie (napr. tým, že odmietne očkovanie), je mu to v týchto krajinách bez trestov a pokút umožnené, pretože je len  pacientovým právom rozhodovať o svojom vlastnom tele samostatne a slobodne.

Aj na pozadí udalostí okolo novej chrípky sa ukázalo, ako môže byť rozhodovanie o očkovaní ovplyvnené rôznymi záujmovými skupinami, skreslené mediálnym tlakom a jednostrannými informáciami.

Úplné znenie Petície za slobodnú voľbu v očkovaní.

Viac o tejto iniciatíve sa dočítate na novej webovej stránke: Očkovanie - za a proti.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.3 z 5. Celkom 12 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Komentáre k článku
mamina.ada napísané 24.08.2011 14:52

Takže bolo nás cca 6... Na vedľajšej izbe boli degtičky (cca 8 ) všetky polročné a všetky s tou istou "diagnózou"- boli na pozorovaní kôli NEOBVYKLEJ REAKCIí na očkovanie-- všetky mali rovnaké nervové tiky, záchvaty, kŕče...bol to hrozný pohľad :(

Čo by bolo, keby som dcérke nebola lieky vysadila?- Kto by z toho, čo získal? A čo keby som ju nebola vôbec dala zaočkovať? Zrejme by sme si neboli prešli tým peklom...

Chvalabohu, dnes mám dve krásne a zdravé deti- neočkované.

A môžem vám povedať, že mňa presvedčila osobná skúsenosť. Napriek tomu však nie som zásadne proti očkovaniu, no určite som za to, aby sa mohol každy slobodne rozhodnúť, či a akou vakcínou sa dá zaočkovať, alebo svoje deti.

Samozrejme, sú prípady, kedy vakcinácia môže zachrániť veľa životov, ale myslím si, že by sa k nej malo pristupovať zodpovednejšie a individuálne podľa potrieb jednotlivca a nie takto plošne. Takto je to však ziskovejšie.... ale pre KOHO?!

mamina.ada napísané 23.08.2011 17:31

Mám 6-ročnú dcérku a veru pred šiestimi rokmi som prežila peklo...

Práve po očkovaní BCG vakcínou sme skončili s trojmesačným bábätkom v nemocnici na operačnom stole.Vybrali jej opúzdrenú uzlinku a keď sa prebrala, myslela som, že je po všetkom, že pôjdeme domov a rýchlo na všetko zabudneme.

Ale kdeže! Museli sme začať navštevovať pľúcne oddelenie... Nechápala som to, veď maličká sa narodila úplne zdravá, bez komplikácií... Nasadili nám anti-tuberkulína a širokospektrálne antibiotiká...vraj minimálne na tri mesiace...- to bola prvá strava mojej trojmesačnej dcérky :(

Po mesiaci užívania liekov mi lekár oznámil, že krvné a pečeňové testy maličkej sú na hranici leukémie. Zamrazilo ma a povedala som si, že DOSŤ! Na vlastné riziko som lieky vysadila a po ďalšom mesiaci mi lekár slávnostne oznámil, že je to jeden z 1000 prípadov, kedy to imunitný systém zvládol !

Ked sme ležali v nemocnici po operacií uzlinky, bolo nás tam cca 6

Ivka napísané 21.03.2010 19:48

BCG vakcina pouzivana na ockovanie proti TBC u 4-dnovych novorodencov je vakcina ziva a nesmie sa pouzit, ako uvadza sam vyrobca vakciny, v pripadoch primarnej alebo sekundarnej imunodeficiencie. Otazka na lekarov: ako viete, ktory novorodenec ma al. nema primarnu al. sekundarnu imunodeficiencu??? Urcujete to podla farby pokozky, farby oci al. inych "diagnostickych metod" ??? Odpoved je, ze neviete o ich imunite nic ! Tento postoj k ockovaniu novorodencov, ktorych imunita je vo vyvoji a je nezrela /potrebuje este ochranne protilatky od matky, dojcenim/ vo mne len vzbudzuje podozrenie, ako postupujete pri inych ockovaniach, vakcinach a kontraindikaciach. To by bol "pruser", ak by ste nahodou zistili, ze 1/2 svojich pacientov ani nesmiete ockovat a vas prijem by sa znizil, vsak? Radsej nevediet a ockovat a pripadne nasledky ockovanie zasifrovat pod ine diagnozy, ktorych je neurekom. Hanba !!!

cora73 napísané 12.03.2010 16:14

Váš komentár

Prosba o PODPIS

Iniciatíva pre uvedomenie si rizík očkovania podala na vládnom Portáli právnych predpisov hromadnú pripomienku k vyhláške Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 585/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevencii a kontrole prenosných ochorení

 

Aby sa pripomienka stála zásadnou, čím by sa predkladateľ ňou musel zaoberať, potrebujeme aspoň 500 podporujúcich do

18. marca !

Ak chcete pripomienku podporiť, postupujte nasledujúcim spôsobom:

# V prehliadači otvorte túto adresu, na ktorej môžete prezrieť pripomienku:

https://lt.justice.gov.sk/Public/MassReviewSupportByUser.aspx?instEID=191&matEID=2558&mrEID=108963

# Na ľavej strane kliknite na voľbu Registrácia.

# Registrujte sa (treba vybrať meno a heslo a zadať e-mail adresu).

# Prihláste sa prostredníctvom polí na zadanie mena a hesla umiestnených tiež na ľavej strane.

# Kliknite na voľbu Môj profil a nastavenia (tiež na ľavej strane). Zadajte požadované osobné údaje, aby Vám systém dovolil podporiť pripomienku (rok narodenia, profesia a dosiahnuté vzdelanie nie sú povinné; legislatívne oblasti nemusíte vyznačovať).

# Znovu aktivujte adresu z bodu 1.

# Kliknite na tlačidlo Podporiť, ktoré nájdete na spodku stránky.

Pripomienku môže podporiť hocikto. Túto správu môžete posielať ďalej.

 

Ďakujeme za podporu.

 

Iniciatíva pre uvedomenie si rizík očkovania

rizikaockovania.sk

Petra napísané 11.03.2010 11:14

Moj syn mal po ockovani BCG vakcinou lymfadenopatiu s kolikvaciou uzlin, museli mu uzliny 2x operacne odstranovat. Po zaockovani hexavakcinou mal mesiac trvajuce neurologicke tazkosti vo forme zachvatov krcov, ktore pripominali krce epilepticke. Samozrejme, vsetci odbornici sa tvaria, ze ockovany v dalsom byt ma a musi, nakolko mi nikto neda vyjadrenie v zmysle, ze tazkosti boli v suvise s ockovanim, aj ked je to nad slnko jasnejsie. Aj opakovane imunologicke vysetrenie ukazalo, ze ma znizenu imunitu, no ale ani to, ako sa zda, nikomu neprekaza. A tak budeme potahovani UVZ, nakolko som dalsie ockovanie odmietla, cakam pokutu a bohvie co este. A ak by niekto namietal, ze nie som kompetentna v tomto rozhodnut, vyvediem ho z omylu, som lekarka. Napriek tomu som stavana do pozicie nezodpovedej matky. Bananova republika.

Zuzana/redakcia napísané 11.03.2010 11:34

Petra, prosim ta, mozes ma kontaktovat? Dakujem. zuzana@rodinka.sk

matko napísané 11.03.2010 08:50

Milé protiočkovacie ammičky. Keď budú deti opäť umierať na čierny kašeľ, tbc a iné choroby len preto, že majú nezodpovedných rodičov, nebude to problém plačúcich hlúpych rodičov. Problém je, že tieto smrteľné choroby budú drzo ohrozovať aj zdravú populáciu. A to je nebezpečné

evittah napísané 11.03.2010 10:52

Matko, ked si taky presvedceny zastanca ockovania (len pre zaujimavost - nie som absolutne proti, ale niektore ockovania sa mi zdaju uplne zbytocne), neviem, coho sa bojis. Svoje dieta/deti das/si dala zaockovat proti vsetkemu moznemu, vakciny su skvele, takze sa deti nakazit nemozu, nie? O akom ohrozovani zdravej populacie to pises?

A este taka mala poznamocka - skus si precitat pribalove letaky niektorych vakcin a potom sud "protiockovacie mamicky" ;-) Myslim si, ze naozaj ide len o svedomie a rozhodnutie rodica, ktore ockovanie podla neho ma viac prinosov pre dietatko ako moznych neziaducich ucinkov a ohrozeni jeho zdravia.

katka napísané 11.03.2010 12:12

Matko, tu okrem ockovania ide hlavne o moznost volby. Preco ja ako rodic nemozem rozhodnut co a kedy bude pichnute mojmu ZDRAVEMU dietatu? Preco ma niekto nuti dieta ockovat podla presne danej schemy? Ved ani deti nie su podla sablony a kazde je ine. Ked ale ziadame o individualny pristup k ockovaniu, tak sme zrazu nezodpovedne matky, posielaju na nas UVZ a vyhrazaju sa pokutami.

katka napísané 11.03.2010 12:14

Myslim, ze nikto z nas nie je za to aby sa ockovanie uplne zrusilo. Jedine, co chceme dosiahnut je aby bolo ockovanie sice plosne a bezplatne, ale dobrovolne, tak ako skoro vsade inde na svete (kde sa prekvapivo choroby, ktore spominas nevyskytuju viac ako u nas). Chceme aby sa o ockovani a aj o jeho moznych neziaducich ucinkoch viac hovorilo. Lebo teraz sa vsetci stavaju k tomu, ze je to povinne, tak naco vobec informovat. Aj tak s tym nic nenarobite a ockovat dat musite, tak naco sa o to vobec zaujimate. Vela lekarov o tom nepovie nic.

katka napísané 11.03.2010 12:14

Castokrat lekar, ci sestricka vytiahne vakcinu hned ako clovek vstupi s dietom do dveri ordinacie a podho ockovat. Bez toho aby niekto predtym dieta vysetril, ci je naozaj uplne zdrave, bez toho aby informoval rodica o moznych nasledkoch. Maximalne tak spomenu, ze moze mat mierne zvysenu teplotu. Ale tych neziaducich ucinkov moze byt podstatne viac. Staci si precitat pribalovy letak. Lenze ktory lekar ho da rodicovi pred ockovanim? Alebo si pozri pribehy niektorych deti a ich rodicov popisane na internete. Kusok vyssie Petra popisuje ako dopadlo ockovanie u nich. Bohuzial takych pripadov je ovela viac. Ako by si sa k tomu postavil ty keby sa toto stalo tvojmu dietatu?

tin007 napísané 14.03.2010 09:46

Matko, predpokladam, ze si si toho vela o chorobach, ktore spominas (tbc, cierny kasel) nenastudoval, ked tu "strasis" ich ohrozovanim zdravej populacie, ak by bolo ockovanie dobrovolne. V krajinach EU (okrem Bulharska, Ceska a SR) je ockovanie odporucane ale nie povinne a hoci je v nich vacsi pocet imigrantov, navstevnikov a pod. ako na Slovensku, neviem o tom, ze by tam ludia umierali na tebou uvedene choroby vo vacsich poctoch. Samozrejme tak, ako u nas (napr. v r 2006 bolo 30 pripadov cierneho kasla a 451 pripadov tbc, zdroj UVZ SR) sa tieto choroby vyskytuju, ale o tom, ze by deti na ne umierali, spravy nemam. Ak ty taketo informacie mas, tak prosim ta, posli mi ich, resp. ich zdroj. V opacnom pripade povazujem tvoj prispevok za bububu bez relevantneho zakladu.

katka napísané 10.03.2010 18:01

Co vsak ak dieta ochorie na chorobu, proti ktorej ockovane bolo? Len to sa casto nezisti, lebo lekari odmietaju robit vobec testy na choroby proti ktorym sa ockuje. Napriek tomu to mozne je. Dokonca v pribalovom letaku k BCG vakcine je priamo napisane, ze nechrani proti TBC.

Alebo kto preplati liecbu, ak sa vyskytnu neziaduce ucinky po ockovani?

A co ludia, ktori si vedome skodia? Mali by si tiez sami platit liecbu? Taki fajciari alebo alkoholici?

katka napísané 10.03.2010 16:16

..... ale potom navrhujem, ze ked dieta nebude zaockovane, lebo rodicia ho nedali zaockovat a ochorie na ockovatelnu chorobu, aby liecbu - neraz drahu a zdlhavu - hradili rodicia. Nech spolu s podpisom, ze odmietaju ockovanie podpisu, ze budu hradit pripadnu liecbu, karantenu, dezinfekciu.....

katka napísané 05.03.2010 16:10

To aby rodicia nedali zaockovat dieta len preto, ze sa im nechce ist k lekarovi je nezodpovedne, ale myslim celkom jednoducho osetritelne. Nech je povinnostou prist a vyjadrit sa k ockovaniu dieta, ci chcu ockovat podla schemy, neockovat vobec, ockovanie posunut. Lekar moze ockovanie (samozrejme nadalej bezplatne) odporucit a pripadne dieta hned zaockovat. Rodic by ale mal mat pravo beztrestne rozhodnut o neockovani, pripadne odlozeni ockovania a toto jeho rozhodnutie by malo byt respektovane. Sankcionovat by sa mohlo to, ak sa rodic k doktorovi s dietatom nedostavi a nevyjadri sa.

Myslim, ze keby ockovanie bolo odporucane, ale dobrovolne narozdiel od povinneho, tak by ziadne epidemie nehrozili. Velka vacsina rodicov je presvedcena o prospesnosti ockovania a svoje deti by ockovat dala. Dalsia skupina by dala ockovat mozno nie uplne vsetko alebo dala ockovat neskor ako je zvykom. Len velmi male percento rodicov by deti nedalo ockovat vobec. Jedine co by sa podla mna zmenilo by bolo, ze rodicia aj pediatri by sa zacali o ockovanie viac zaujimat. Kolko rodicov ma teraz vobec prehlad o tom kedy a proti comu presne boli ich deti ockovane? Kolko z nich citalo pribalove letaky k vakcinam? Kolko z nich bolo nalezite poucenych o moznych neziaducich ucinkoch vakcin (ano, aj vakciny mozu mat neziaduce ucinky, rovnako ako vsetky ostatne lieky)?

mata napísané 04.03.2010 12:25

Suhlasim s clankom. Nazdavam sa, ze vacsina zastancov povinneho ockovania sa domnieva, ze ockovania chrania proti nebezpecnym infekcnym chorobam a ockovanemu nijako nemozu uskodit. Naopak odporcovia ockovania sa domnievaju, ze ockovania zdaleka nie su take ucinne ako tvrdi farmaceuticka lobby, ze k vymiznutiu infekcnych chorob prispeli faktory ako zlepsenie vyzivy a celkoveho blahobytu a ze ockovanie prinasa realne rizika.

Osobne nevidim problem v tom, aby sa mohli rodicia slobodne rozhodnut - koniec koncov, ak niekto veri v ucinnost ockovania a necha svoje deti zaockovat, tak by mal hadam verit aj tomu, ze to ockovanie jeho dieta ochrani a preto sa nemusi obavat nejakych nezaockovanych deti, pretoze to jeho dieta nakazit nemozu zwinker

Naopak niekto, kto neveri v ucinnost ockovania a/alebo sa obava rizik s nim spojenych, by nemal byt nuteny ockovanie absolvovat.

V Britanii - kde zijem - ockovanie nie je povinne. A predsa je vacsina deti zaockovanych (vratane mojej dcery). Niektori rodicia sa vsak rozhodnu vobec neockovat, ini sa rozhodnu vynechat niektore ockovania, dalsi sa rozhodnu dat dieta zaockovat neskor ako je bezne... Zakladny pristup je tu iny ako na Slovensku v tom, ze za dieta zodpoveda rodic, nie stat. A vacsina rodicov to aj berie zodpovedne. Samozrejme, je tu riziko, ze urcita skupina rodicov neberie svoju zodpovednost vazne a dieta nedaju zaockovat jednoducho preto, lebo sa im nechce ist k lekarovi. Takze oba pristupy maju svoje vyhody aj nevyhody.

Mirka napísané 03.03.2010 21:48

Ja si myslím, že by odmietnutie očkovania malo byť možné a rozhodne by nemalo byť sankcionované, prípadne stíhateľné. Tiež som ale presvedčená, že drvivá väčšina rodičov by svoje deti zaočkovať nechala podľa navrhnutej schémy a že tých odmietnutí by bolo máličko.... Takže v zásade by sa nezmenilo skoro nič, len by sa s rodičmi jednalo ako s rovnocenným a kompetentným partnerom, ktorý má právo rozhodovať v otázkach zdravia svojho dieťaťa a jeho rozhodnutie je bez hlúpych drístov rešpektované....

Majak napísané 03.03.2010 19:56

1. Katarina k Vasmu komentaru: "...ak niekto neda zaockovat dieta proti nejakej chorobe, ktoru moze potom rozsirit medzi ostatnych..." -ono ak vase dieta bude zaockovane, tak tu nejaku chorobu nedostane...

2. nezda sa mi, ze by v statoch, v ktorych je ockovanie dobrovolne mali nejake problemy so sirenim tychto chorob...

3. rodic zodpoveda za svoje dieta vo vela veciach a nezda sa nikomu na tom nic zvlastne... preco by nemohol rozhodnut aj o ockovani, hlavne ak existuju podozrenia, ze by mu prave mohlo ublizit?

katarina napísané 03.03.2010 16:55

tiez si myslim ze ak niekto neda zaockovat dieta proti nejakej chorobe, ktoru moze potom rozsirit medzi ostatnych, nie je to spravne. a ako je uvedene v clanku - je len pacientovym pravom rozhodovat o svojom vlastnom tele - co dieta este nevie same rozhodnut a ked ockovanie bude dobrovolne, rozhodne za neho rodic - nelekar, ktory nema o ockovani a nasledkoch a rizikach ziadne poznatky. vdaka ockovaniu u nas vymyzlo mnoho ochoreni, ktore pred tym boli bezne a dnes len vynimocne, a tym sme sa mohli lisit od inych krajin, u ktorych povinne ockovanie nie je. teda ide o verejne zdravotnictvo a o ockovani rozhoduju odbornici epidemiologovia, ktori maju poznatky a skusenosti.

timca napísané 25.03.2010 10:50

Katarína - tí lekári a odborníci a epidemiológovia z toho v prvom rade zarábajú. Veď prečo dávať vakcíny len tým deťom, ktorých rodičia sa dobrovoľne rozhodnú, keď to môžu nariadiť zákonom a musia sa očkovať všetci? Zisk je automaticky vyšší... Môj 15 mesačný syn dostal rubeolu, keď sme ležali v nemocnici lebo zvracal a bol dehydrovaný. Vôbec neviem kedy ju mal ani že ju mal. 2 dni mal zväčšené uzliny a my sme 4 dni behali po špecialistoch a štyroch rôznych ambulanciách kde sme si posedeli v čakárni celý deň. Každý ma ubezpečil, že to nie je nič vážne. Detská lekárka mu vzala krv a o meisac (!!!!!) prišli výsledky, že prekonal rubeolu. Len tak medzi rečou. Načo sa potom proti tomu očkuje??? Veď nikto ani len nevedel že ju má. A keďže bol práve vo veku, keď by mal byť na rubeolu očkovaný, tak lekárka mi povedala, že ho MUSÍM dať aj tak zaočkovať. Samozrejme som to nechcela, keďže už chorobu prekonal a mal vytvorené protilátky... Ale vraj aj tak MUSÍM... Takže som sa rozhodla, že už ho nedám zaočkovať. PROTI NIČOMU!

 

A preplácať si liečbu? To by si potom musel každý druhý človek, ktorý si vedome škodí. Napríklad onkologický pacient, ktorého liečba rakoviny pľúc stojí milióny a on si chodí vonku zafajčiť... Týmto sa nechcem nikoho dotknúť, to som uviedla len ako príklad, keďže táto liečba je najnákladnejšia.

mata napísané 25.03.2010 21:58

Rubeola nie je vacsinou velmi nebezpecna pre deti, ale je nebezpecna pre tehotne zeny (resp ich nenarodene deti) - takze deti sa v podstate ockuju proti rubeole preto, aby nenakazili tehotne zeny (ci uz svoje vlastne matky alebo trebars personal v jasliach a pod) - a tiez dievcatka aby mali protilatky az raz samy budu tehotne. Problem je v tom, ze proti rubeole sa neockuje samostane, ale ockovacia latka (MMR) je aj proti mumpsu a osypkam - mumps tiez nie je velmi nebezpecny pre vacsinu deti (u niektorych vsak mozu nastat komplikacie), osypky su povazovane za dost nebezpecne (opat kvoli moznym komplikaciam, mnohe deti prekonaju osypky bez problemov). Takze ak odmietnes ockovanie proti rubeole, tak tvoj syn nebude zaockovany ani proti osypkam a mumpsu. Existuju aj samostatne vakciny, ale byva problematicke ich zohnat a je otazne, ci ich poistovne preplacaju, to neviem.

Ockovanie MMR je dost kontroverzne, prave preto, ze choroby, proti ktorym je urcene mnohi nepovazuju za velmi nebezpecne a naopak - ako kazde ockovanie - nesie to so sebou rizika.

Inak suhlasim s tym, ze ockovanie je velmi vynosny biznis pre farmaceuticke spolocnosti a pediatri tiez maju radi, ked je zaockovanost 100%-na - nicmenej odporucam informovat sa ohladne osypok a mumpsu a MMR ockovanie nez sa definitivne rozhodnes zwinker

ada napísané 03.03.2010 14:22

Váš komentár

Samozrejme! A kto bude zodpovedný za prípadné šírenie vysoko infekčných chorôb?

Aja napísané 02.03.2010 21:19

Som rada, ze davate priestor aj inym ako len platenym proockovacim clankom. zwinker

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Najčítanejšie
Komentáre k článku
mamina.ada napísané 24.08.2011 14:52

Takže bolo nás cca 6... Na vedľajšej izbe boli degtičky (cca 8 ) všetky polročné a všetky s tou istou "diagnózou"- boli na pozorovaní kôli NEOBVYKLEJ REAKCIí na očkovanie-- všetky mali rovnaké nervové tiky, záchvaty, kŕče...bol to hrozný pohľad :(

Čo by bolo, keby som dcérke nebola lieky vysadila?- Kto by z toho, čo získal? A čo keby som ju nebola vôbec dala zaočkovať? Zrejme by sme si neboli prešli tým peklom...

Chvalabohu, dnes mám dve krásne a zdravé deti- neočkované.

A môžem vám povedať, že mňa presvedčila osobná skúsenosť. Napriek tomu však nie som zásadne proti očkovaniu, no určite som za to, aby sa mohol každy slobodne rozhodnúť, či a akou vakcínou sa dá zaočkovať, alebo svoje deti.

Samozrejme, sú prípady, kedy vakcinácia môže zachrániť veľa životov, ale myslím si, že by sa k nej malo pristupovať zodpovednejšie a individuálne podľa potrieb jednotlivca a nie takto plošne. Takto je to však ziskovejšie.... ale pre KOHO?!

mamina.ada napísané 23.08.2011 17:31

Mám 6-ročnú dcérku a veru pred šiestimi rokmi som prežila peklo...

Práve po očkovaní BCG vakcínou sme skončili s trojmesačným bábätkom v nemocnici na operačnom stole.Vybrali jej opúzdrenú uzlinku a keď sa prebrala, myslela som, že je po všetkom, že pôjdeme domov a rýchlo na všetko zabudneme.

Ale kdeže! Museli sme začať navštevovať pľúcne oddelenie... Nechápala som to, veď maličká sa narodila úplne zdravá, bez komplikácií... Nasadili nám anti-tuberkulína a širokospektrálne antibiotiká...vraj minimálne na tri mesiace...- to bola prvá strava mojej trojmesačnej dcérky :(

Po mesiaci užívania liekov mi lekár oznámil, že krvné a pečeňové testy maličkej sú na hranici leukémie. Zamrazilo ma a povedala som si, že DOSŤ! Na vlastné riziko som lieky vysadila a po ďalšom mesiaci mi lekár slávnostne oznámil, že je to jeden z 1000 prípadov, kedy to imunitný systém zvládol !

Ked sme ležali v nemocnici po operacií uzlinky, bolo nás tam cca 6

Ivka napísané 21.03.2010 19:48

BCG vakcina pouzivana na ockovanie proti TBC u 4-dnovych novorodencov je vakcina ziva a nesmie sa pouzit, ako uvadza sam vyrobca vakciny, v pripadoch primarnej alebo sekundarnej imunodeficiencie. Otazka na lekarov: ako viete, ktory novorodenec ma al. nema primarnu al. sekundarnu imunodeficiencu??? Urcujete to podla farby pokozky, farby oci al. inych "diagnostickych metod" ??? Odpoved je, ze neviete o ich imunite nic ! Tento postoj k ockovaniu novorodencov, ktorych imunita je vo vyvoji a je nezrela /potrebuje este ochranne protilatky od matky, dojcenim/ vo mne len vzbudzuje podozrenie, ako postupujete pri inych ockovaniach, vakcinach a kontraindikaciach. To by bol "pruser", ak by ste nahodou zistili, ze 1/2 svojich pacientov ani nesmiete ockovat a vas prijem by sa znizil, vsak? Radsej nevediet a ockovat a pripadne nasledky ockovanie zasifrovat pod ine diagnozy, ktorych je neurekom. Hanba !!!

cora73 napísané 12.03.2010 16:14

Váš komentár

Prosba o PODPIS

Iniciatíva pre uvedomenie si rizík očkovania podala na vládnom Portáli právnych predpisov hromadnú pripomienku k vyhláške Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 585/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevencii a kontrole prenosných ochorení

 

Aby sa pripomienka stála zásadnou, čím by sa predkladateľ ňou musel zaoberať, potrebujeme aspoň 500 podporujúcich do

18. marca !

Ak chcete pripomienku podporiť, postupujte nasledujúcim spôsobom:

# V prehliadači otvorte túto adresu, na ktorej môžete prezrieť pripomienku:

https://lt.justice.gov.sk/Public/MassReviewSupportByUser.aspx?instEID=191&matEID=2558&mrEID=108963

# Na ľavej strane kliknite na voľbu Registrácia.

# Registrujte sa (treba vybrať meno a heslo a zadať e-mail adresu).

# Prihláste sa prostredníctvom polí na zadanie mena a hesla umiestnených tiež na ľavej strane.

# Kliknite na voľbu Môj profil a nastavenia (tiež na ľavej strane). Zadajte požadované osobné údaje, aby Vám systém dovolil podporiť pripomienku (rok narodenia, profesia a dosiahnuté vzdelanie nie sú povinné; legislatívne oblasti nemusíte vyznačovať).

# Znovu aktivujte adresu z bodu 1.

# Kliknite na tlačidlo Podporiť, ktoré nájdete na spodku stránky.

Pripomienku môže podporiť hocikto. Túto správu môžete posielať ďalej.

 

Ďakujeme za podporu.

 

Iniciatíva pre uvedomenie si rizík očkovania

rizikaockovania.sk

Petra napísané 11.03.2010 11:14

Moj syn mal po ockovani BCG vakcinou lymfadenopatiu s kolikvaciou uzlin, museli mu uzliny 2x operacne odstranovat. Po zaockovani hexavakcinou mal mesiac trvajuce neurologicke tazkosti vo forme zachvatov krcov, ktore pripominali krce epilepticke. Samozrejme, vsetci odbornici sa tvaria, ze ockovany v dalsom byt ma a musi, nakolko mi nikto neda vyjadrenie v zmysle, ze tazkosti boli v suvise s ockovanim, aj ked je to nad slnko jasnejsie. Aj opakovane imunologicke vysetrenie ukazalo, ze ma znizenu imunitu, no ale ani to, ako sa zda, nikomu neprekaza. A tak budeme potahovani UVZ, nakolko som dalsie ockovanie odmietla, cakam pokutu a bohvie co este. A ak by niekto namietal, ze nie som kompetentna v tomto rozhodnut, vyvediem ho z omylu, som lekarka. Napriek tomu som stavana do pozicie nezodpovedej matky. Bananova republika.

Zuzana/redakcia napísané 11.03.2010 11:34

Petra, prosim ta, mozes ma kontaktovat? Dakujem. zuzana@rodinka.sk

matko napísané 11.03.2010 08:50

Milé protiočkovacie ammičky. Keď budú deti opäť umierať na čierny kašeľ, tbc a iné choroby len preto, že majú nezodpovedných rodičov, nebude to problém plačúcich hlúpych rodičov. Problém je, že tieto smrteľné choroby budú drzo ohrozovať aj zdravú populáciu. A to je nebezpečné

evittah napísané 11.03.2010 10:52

Matko, ked si taky presvedceny zastanca ockovania (len pre zaujimavost - nie som absolutne proti, ale niektore ockovania sa mi zdaju uplne zbytocne), neviem, coho sa bojis. Svoje dieta/deti das/si dala zaockovat proti vsetkemu moznemu, vakciny su skvele, takze sa deti nakazit nemozu, nie? O akom ohrozovani zdravej populacie to pises?

A este taka mala poznamocka - skus si precitat pribalove letaky niektorych vakcin a potom sud "protiockovacie mamicky" ;-) Myslim si, ze naozaj ide len o svedomie a rozhodnutie rodica, ktore ockovanie podla neho ma viac prinosov pre dietatko ako moznych neziaducich ucinkov a ohrozeni jeho zdravia.

katka napísané 11.03.2010 12:12

Matko, tu okrem ockovania ide hlavne o moznost volby. Preco ja ako rodic nemozem rozhodnut co a kedy bude pichnute mojmu ZDRAVEMU dietatu? Preco ma niekto nuti dieta ockovat podla presne danej schemy? Ved ani deti nie su podla sablony a kazde je ine. Ked ale ziadame o individualny pristup k ockovaniu, tak sme zrazu nezodpovedne matky, posielaju na nas UVZ a vyhrazaju sa pokutami.

katka napísané 11.03.2010 12:14

Myslim, ze nikto z nas nie je za to aby sa ockovanie uplne zrusilo. Jedine, co chceme dosiahnut je aby bolo ockovanie sice plosne a bezplatne, ale dobrovolne, tak ako skoro vsade inde na svete (kde sa prekvapivo choroby, ktore spominas nevyskytuju viac ako u nas). Chceme aby sa o ockovani a aj o jeho moznych neziaducich ucinkoch viac hovorilo. Lebo teraz sa vsetci stavaju k tomu, ze je to povinne, tak naco vobec informovat. Aj tak s tym nic nenarobite a ockovat dat musite, tak naco sa o to vobec zaujimate. Vela lekarov o tom nepovie nic.

katka napísané 11.03.2010 12:14

Castokrat lekar, ci sestricka vytiahne vakcinu hned ako clovek vstupi s dietom do dveri ordinacie a podho ockovat. Bez toho aby niekto predtym dieta vysetril, ci je naozaj uplne zdrave, bez toho aby informoval rodica o moznych nasledkoch. Maximalne tak spomenu, ze moze mat mierne zvysenu teplotu. Ale tych neziaducich ucinkov moze byt podstatne viac. Staci si precitat pribalovy letak. Lenze ktory lekar ho da rodicovi pred ockovanim? Alebo si pozri pribehy niektorych deti a ich rodicov popisane na internete. Kusok vyssie Petra popisuje ako dopadlo ockovanie u nich. Bohuzial takych pripadov je ovela viac. Ako by si sa k tomu postavil ty keby sa toto stalo tvojmu dietatu?

tin007 napísané 14.03.2010 09:46

Matko, predpokladam, ze si si toho vela o chorobach, ktore spominas (tbc, cierny kasel) nenastudoval, ked tu "strasis" ich ohrozovanim zdravej populacie, ak by bolo ockovanie dobrovolne. V krajinach EU (okrem Bulharska, Ceska a SR) je ockovanie odporucane ale nie povinne a hoci je v nich vacsi pocet imigrantov, navstevnikov a pod. ako na Slovensku, neviem o tom, ze by tam ludia umierali na tebou uvedene choroby vo vacsich poctoch. Samozrejme tak, ako u nas (napr. v r 2006 bolo 30 pripadov cierneho kasla a 451 pripadov tbc, zdroj UVZ SR) sa tieto choroby vyskytuju, ale o tom, ze by deti na ne umierali, spravy nemam. Ak ty taketo informacie mas, tak prosim ta, posli mi ich, resp. ich zdroj. V opacnom pripade povazujem tvoj prispevok za bububu bez relevantneho zakladu.

katka napísané 10.03.2010 18:01

Co vsak ak dieta ochorie na chorobu, proti ktorej ockovane bolo? Len to sa casto nezisti, lebo lekari odmietaju robit vobec testy na choroby proti ktorym sa ockuje. Napriek tomu to mozne je. Dokonca v pribalovom letaku k BCG vakcine je priamo napisane, ze nechrani proti TBC.

Alebo kto preplati liecbu, ak sa vyskytnu neziaduce ucinky po ockovani?

A co ludia, ktori si vedome skodia? Mali by si tiez sami platit liecbu? Taki fajciari alebo alkoholici?

katka napísané 10.03.2010 16:16

..... ale potom navrhujem, ze ked dieta nebude zaockovane, lebo rodicia ho nedali zaockovat a ochorie na ockovatelnu chorobu, aby liecbu - neraz drahu a zdlhavu - hradili rodicia. Nech spolu s podpisom, ze odmietaju ockovanie podpisu, ze budu hradit pripadnu liecbu, karantenu, dezinfekciu.....

katka napísané 05.03.2010 16:10

To aby rodicia nedali zaockovat dieta len preto, ze sa im nechce ist k lekarovi je nezodpovedne, ale myslim celkom jednoducho osetritelne. Nech je povinnostou prist a vyjadrit sa k ockovaniu dieta, ci chcu ockovat podla schemy, neockovat vobec, ockovanie posunut. Lekar moze ockovanie (samozrejme nadalej bezplatne) odporucit a pripadne dieta hned zaockovat. Rodic by ale mal mat pravo beztrestne rozhodnut o neockovani, pripadne odlozeni ockovania a toto jeho rozhodnutie by malo byt respektovane. Sankcionovat by sa mohlo to, ak sa rodic k doktorovi s dietatom nedostavi a nevyjadri sa.

Myslim, ze keby ockovanie bolo odporucane, ale dobrovolne narozdiel od povinneho, tak by ziadne epidemie nehrozili. Velka vacsina rodicov je presvedcena o prospesnosti ockovania a svoje deti by ockovat dala. Dalsia skupina by dala ockovat mozno nie uplne vsetko alebo dala ockovat neskor ako je zvykom. Len velmi male percento rodicov by deti nedalo ockovat vobec. Jedine co by sa podla mna zmenilo by bolo, ze rodicia aj pediatri by sa zacali o ockovanie viac zaujimat. Kolko rodicov ma teraz vobec prehlad o tom kedy a proti comu presne boli ich deti ockovane? Kolko z nich citalo pribalove letaky k vakcinam? Kolko z nich bolo nalezite poucenych o moznych neziaducich ucinkoch vakcin (ano, aj vakciny mozu mat neziaduce ucinky, rovnako ako vsetky ostatne lieky)?

mata napísané 04.03.2010 12:25

Suhlasim s clankom. Nazdavam sa, ze vacsina zastancov povinneho ockovania sa domnieva, ze ockovania chrania proti nebezpecnym infekcnym chorobam a ockovanemu nijako nemozu uskodit. Naopak odporcovia ockovania sa domnievaju, ze ockovania zdaleka nie su take ucinne ako tvrdi farmaceuticka lobby, ze k vymiznutiu infekcnych chorob prispeli faktory ako zlepsenie vyzivy a celkoveho blahobytu a ze ockovanie prinasa realne rizika.

Osobne nevidim problem v tom, aby sa mohli rodicia slobodne rozhodnut - koniec koncov, ak niekto veri v ucinnost ockovania a necha svoje deti zaockovat, tak by mal hadam verit aj tomu, ze to ockovanie jeho dieta ochrani a preto sa nemusi obavat nejakych nezaockovanych deti, pretoze to jeho dieta nakazit nemozu zwinker

Naopak niekto, kto neveri v ucinnost ockovania a/alebo sa obava rizik s nim spojenych, by nemal byt nuteny ockovanie absolvovat.

V Britanii - kde zijem - ockovanie nie je povinne. A predsa je vacsina deti zaockovanych (vratane mojej dcery). Niektori rodicia sa vsak rozhodnu vobec neockovat, ini sa rozhodnu vynechat niektore ockovania, dalsi sa rozhodnu dat dieta zaockovat neskor ako je bezne... Zakladny pristup je tu iny ako na Slovensku v tom, ze za dieta zodpoveda rodic, nie stat. A vacsina rodicov to aj berie zodpovedne. Samozrejme, je tu riziko, ze urcita skupina rodicov neberie svoju zodpovednost vazne a dieta nedaju zaockovat jednoducho preto, lebo sa im nechce ist k lekarovi. Takze oba pristupy maju svoje vyhody aj nevyhody.

Mirka napísané 03.03.2010 21:48

Ja si myslím, že by odmietnutie očkovania malo byť možné a rozhodne by nemalo byť sankcionované, prípadne stíhateľné. Tiež som ale presvedčená, že drvivá väčšina rodičov by svoje deti zaočkovať nechala podľa navrhnutej schémy a že tých odmietnutí by bolo máličko.... Takže v zásade by sa nezmenilo skoro nič, len by sa s rodičmi jednalo ako s rovnocenným a kompetentným partnerom, ktorý má právo rozhodovať v otázkach zdravia svojho dieťaťa a jeho rozhodnutie je bez hlúpych drístov rešpektované....

Majak napísané 03.03.2010 19:56

1. Katarina k Vasmu komentaru: "...ak niekto neda zaockovat dieta proti nejakej chorobe, ktoru moze potom rozsirit medzi ostatnych..." -ono ak vase dieta bude zaockovane, tak tu nejaku chorobu nedostane...

2. nezda sa mi, ze by v statoch, v ktorych je ockovanie dobrovolne mali nejake problemy so sirenim tychto chorob...

3. rodic zodpoveda za svoje dieta vo vela veciach a nezda sa nikomu na tom nic zvlastne... preco by nemohol rozhodnut aj o ockovani, hlavne ak existuju podozrenia, ze by mu prave mohlo ublizit?

katarina napísané 03.03.2010 16:55

tiez si myslim ze ak niekto neda zaockovat dieta proti nejakej chorobe, ktoru moze potom rozsirit medzi ostatnych, nie je to spravne. a ako je uvedene v clanku - je len pacientovym pravom rozhodovat o svojom vlastnom tele - co dieta este nevie same rozhodnut a ked ockovanie bude dobrovolne, rozhodne za neho rodic - nelekar, ktory nema o ockovani a nasledkoch a rizikach ziadne poznatky. vdaka ockovaniu u nas vymyzlo mnoho ochoreni, ktore pred tym boli bezne a dnes len vynimocne, a tym sme sa mohli lisit od inych krajin, u ktorych povinne ockovanie nie je. teda ide o verejne zdravotnictvo a o ockovani rozhoduju odbornici epidemiologovia, ktori maju poznatky a skusenosti.

timca napísané 25.03.2010 10:50

Katarína - tí lekári a odborníci a epidemiológovia z toho v prvom rade zarábajú. Veď prečo dávať vakcíny len tým deťom, ktorých rodičia sa dobrovoľne rozhodnú, keď to môžu nariadiť zákonom a musia sa očkovať všetci? Zisk je automaticky vyšší... Môj 15 mesačný syn dostal rubeolu, keď sme ležali v nemocnici lebo zvracal a bol dehydrovaný. Vôbec neviem kedy ju mal ani že ju mal. 2 dni mal zväčšené uzliny a my sme 4 dni behali po špecialistoch a štyroch rôznych ambulanciách kde sme si posedeli v čakárni celý deň. Každý ma ubezpečil, že to nie je nič vážne. Detská lekárka mu vzala krv a o meisac (!!!!!) prišli výsledky, že prekonal rubeolu. Len tak medzi rečou. Načo sa potom proti tomu očkuje??? Veď nikto ani len nevedel že ju má. A keďže bol práve vo veku, keď by mal byť na rubeolu očkovaný, tak lekárka mi povedala, že ho MUSÍM dať aj tak zaočkovať. Samozrejme som to nechcela, keďže už chorobu prekonal a mal vytvorené protilátky... Ale vraj aj tak MUSÍM... Takže som sa rozhodla, že už ho nedám zaočkovať. PROTI NIČOMU!

 

A preplácať si liečbu? To by si potom musel každý druhý človek, ktorý si vedome škodí. Napríklad onkologický pacient, ktorého liečba rakoviny pľúc stojí milióny a on si chodí vonku zafajčiť... Týmto sa nechcem nikoho dotknúť, to som uviedla len ako príklad, keďže táto liečba je najnákladnejšia.

mata napísané 25.03.2010 21:58

Rubeola nie je vacsinou velmi nebezpecna pre deti, ale je nebezpecna pre tehotne zeny (resp ich nenarodene deti) - takze deti sa v podstate ockuju proti rubeole preto, aby nenakazili tehotne zeny (ci uz svoje vlastne matky alebo trebars personal v jasliach a pod) - a tiez dievcatka aby mali protilatky az raz samy budu tehotne. Problem je v tom, ze proti rubeole sa neockuje samostane, ale ockovacia latka (MMR) je aj proti mumpsu a osypkam - mumps tiez nie je velmi nebezpecny pre vacsinu deti (u niektorych vsak mozu nastat komplikacie), osypky su povazovane za dost nebezpecne (opat kvoli moznym komplikaciam, mnohe deti prekonaju osypky bez problemov). Takze ak odmietnes ockovanie proti rubeole, tak tvoj syn nebude zaockovany ani proti osypkam a mumpsu. Existuju aj samostatne vakciny, ale byva problematicke ich zohnat a je otazne, ci ich poistovne preplacaju, to neviem.

Ockovanie MMR je dost kontroverzne, prave preto, ze choroby, proti ktorym je urcene mnohi nepovazuju za velmi nebezpecne a naopak - ako kazde ockovanie - nesie to so sebou rizika.

Inak suhlasim s tym, ze ockovanie je velmi vynosny biznis pre farmaceuticke spolocnosti a pediatri tiez maju radi, ked je zaockovanost 100%-na - nicmenej odporucam informovat sa ohladne osypok a mumpsu a MMR ockovanie nez sa definitivne rozhodnes zwinker

ada napísané 03.03.2010 14:22

Váš komentár

Samozrejme! A kto bude zodpovedný za prípadné šírenie vysoko infekčných chorôb?

Aja napísané 02.03.2010 21:19

Som rada, ze davate priestor aj inym ako len platenym proockovacim clankom. zwinker

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised