Ako byť partnermi 5. – o lekároch a rodičoch

Zuzana Pitoňáková 1

Vzťah lekár – pacient, resp. lekár – rodič detského pacienta je stále poznačený dobou, kedy lekár bol ten vševedúci, ten ktorý niesol za naše zdravie zodpovednosť v dobrom i v zlom.

Tie časy, kedy zodpovednosť za nás – naše zdravie, životné podmienky mali tí iní, len nie my sami, sú už, dúfam, nadobro preč. Nie vždy je to príjemné, lebo viniť za svoju situáciu ostatných je väčšinou jednoduchšie a aj pohodlnejšie. Niesť zodpovednosť je náročná vec, hlavne ak ide o zdravie našich detí.

A preto sa učme byť partnermi,

rešpektujme sa navzájom, pýtajme sa, hovorme spolu, každá strana si máme čo dať, hľadajme spoločnú cestu, lebo tie deti za to stoja.

So svojimi osobnými názormi a dlhoročnými skúsenosťami doma i v zahraničí sa dnes bude s nami deliť

JAROSLAVA OROSOVÁ – primárka kliniky detskej pneumológie.

Myslíte si, že by mali byť zdravotníci a rodičia partnermi? Prečo?

Vzájomné partnerstvo lekára a rodičov dieťaťa považujem za podmienku úspešnej liečby. Bez zapojenia rodiča do celej problematiky zdravia jeho dieťaťa, alebo samotného chorého dieťaťa, a to bez ohľadu veku, nemôže lekár dúfať v dobrý výsledok svojho úsilia. Rodič alebo pacient musí pochopiť podstatu svojho ochorenia, aby lekárovi uveril, že liečba, ktorú mu ordinuje , bude úspešná. Viera je silná čarodejka.

V čom vidíte hlavný problém vzájomnej spolupráce?

Za hlavný problém považujem na strane rodiča predstieraný záujem, v niektorých prípadoch nezáujem o zdravotný stav dieťaťa a naopak, prehnaný záujem, čo v oboch situáciách výrazne zhorší výsledný efekt a úsilie lekára.

Zo strany lekárov alebo zdravotníkov vôbec, je to nedostatok času pri veľkom návale pacientov, slabá komunikácia, kedy lekár nie je schopný dostatočne oboznámiť pacienta alebo volí nesprávne slová, ktorým pacient nerozumie. Dieťaťu sa treba prihovárať, aby nemalo strach pred vyšetrením, väčší a mladí dospelí sú už schopní pochopiť podstatu ochorenia a pri správnom prístupe zdravotníka možno rátať s jeho spoluprácou.

Ako vnímate dnešných rodičov? Sú iní? V čom?

Dnešní rodičia malých detí sú vo veku mojich detí. Viem, ako táto generácia vyrastala, ako rozmýšľa a o čo sa v živote usiluje. Hlavne je to generácia, ktorá má veľmi veľa povinností a je pracovne mimoriadne vyťažená. Sú dobre informovaní – takmer každý ma internet a už pred príchodom k lekárovi si naštuduje možnú diagnózu. V prípade, že diagnózu už pozná, podrobne si prečíta jej problematiku a s lekárom už potom fundovane diskutuje.

Táto doba má však aj negatíva pri vzájomnom kontakte. Veľmi negatívne vnímam pokles rešpektu voči lekárom. Nestáva sa mi zriedkavo, že mamička dieťaťa vo veku mojej dcéry už prichádza do ambulancie s tým, že Vami pohŕda (veď ste len služba a ste tu na to, aby ste jej boli k dispozícii), má tendenciu sa okamžite dostať do sporu tým, že Vám vytýka, že máte napr. zlý menežment ambulancie alebo že musela čakať, pričom sa sama dožadovala vyšetrenia u konkrétneho lekára.

Zažívam to často, na vyšetrenie u mňa treba čakať. Môžu byť vyšetrení u iného lekára, ale dožadujú sa vyšetrenia napr. v mojej ambulancii, no miesto prejavu úcty a vďaky za starostlivosť, sú skôr arogantné. Mám aj nadúväzok v súkromnej ambulancii, kde čakať nemusia, sú presne objednaní, ale nedodržujú termíny, nedostavia sa na vyšetrenie bez ospravedlnenia sa, vznikajú Vám prestoje, kedy mohol byť vyšetrený napr. iný pacient alebo ste nemuseli ostať v ďalšej práci až do večera a to kôli pacientom, ktorí si to nevážia.

Ako reagujete, keď zistíte, že pacient bol konzultovať svoj problém s rovnakým odborníkom (s konkurenciou)?

Po rokoch praxe v zahraničí viem, že je bežnou praxou tzv. second opinion – iný názor. Aj ja to odporúčam pacientom a som rada, keď ma s výsledkom vyšetrenia oboznámia. Niekdy sama používam u jedného pacienta dvoch konzultantov a z ich názoru si urobím vlastný záver.

Klasická medicína je známa tým, že rieši konkrétny problém a nie komplexne celého človeka. Ako to vnímate vy osobne?

Je ťažké pri veľkom vyťažení lekárov vnímať pacienta ako celok, i keď je to niekedy pri pochopení podstaty ochorenia nevyhnutné. Preto sa mnohí lekári venujú iba konkrétnemu ochoreniu. Pokiaľ nebude mať lekár viac času na pacienta a nebude musieť vyšetriť za určité časové obdobie také množstvo pacientov, aby ho to uživilo a vykázal dostatočné množstvo bodov, nebude to možné.

Nejaká spomienka z detstva…

Spomienka z detstva patrí lekárke, ktorá ma liečila ako dieťa, bola láskavá a moji rodičia si ju veľmi vážili. Ona rozhodla o tom, že som si za svoju profesiu vybrala práve detské lekárstvo.

Keby ste mali kúzelnú paličku, čo by ste v našom zdravotníckom systéme zmenili a ako?

Kúzelná palička? Zmeniť všetko, čo som opísala v negatívach. Čas na pacienta, dostatočné platby za výkony, vzájomná tolerancia, úcta zo strany pacientov, menej „naháňania čarodejníkov“ zo strany médií, ktoré tému lekárskych omylov veľmi radi používajú. Je to pre mňa, čo robím 34 rokov v prospech pacientov, odpudzujúce. Nestretnete sa s tým, že by Vás niekto vyzdvihol za Vaše celoživotné úsilie, stačí jeden omyl – lekári sú tiež len ľudia a omyl sa môže stať – a médiá Vám zoberú chuť obetovať sa medicíne. Pričom profesionalita mnohých novinárov ďaleko zaostáva za profesionalitou zdravotníkov. A to všetko zhoršuje vzájomnú komunikáciu.

Ďakujem za Vaše postrehy a čas.  

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 3,50 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. V podstate ide o to,že klient je chorý bolí ho to, musí tam prísť, ledva sa tamdohrabe-komunkacia-ovplyvnená.chcu to mať rýchlejšie atď

    A zdravotníci si nevedia priznať chybu,v určitých prípadoch

    ospravedlniť sa ked nahodou sa nepochopia navzajom.Klient ma pocit že lekar je viac, a on musí prosiť.

    Ono je to na nich dvoch.Oni sa nepoznajú uplne a nikdy poznať nebudú.

    Keď verejne sa hovorí že klienti su takí a takí-podporu zdravotníci mať nebudú.Pretože tým svojím životom aj klient niečo vie.

    Aj zdravotník je nervozny.Klient je rovnocenný zákazník.Chodí do prace takisto alebo musí niečo zabezpečiť doma atď.Myslím že väčšina o tom nemá čas o zdravotníckych veciach čítať.

    Všetko má dve strany.Nikdy to ideálne nebude.Večná dilema.

    „Zdravý sedliacky rozum“Ale to je všade.

     

     

    Big Grins smile

Pridaj komentár