Ako byť partnermi 2. – o lekároch a rodičoch

Zuzana Pitoňáková 1
foto: isifa.com

„Lekári, sestry a všetci v nemocnici by si mali uvedomiť, že pre každého rodiča byť v nemocnici s dieťaťom je jeden neskutočný stres, a taká vypätá, nedobrovoľná situácia, na akú sa nedá pripraviť a na akú sa nedá zvyknúť. Myslím si, že treba začať o niektorých veciach hovoriť nahlas. Nerobiť veľkú vedu z maličkostí a z banálnych vecí, no na druhej strane byť informovaný, učiť sa, pýtať sa na odborné a závažné veci.“ (mama Martina Talpašová )

A preto sa učme byť partnermi, rešpektujme sa navzájom, pýtajme sa, hovorme spolu, každá strana si máme čo dať, hľadajme spoločnú cestu, lebo naše deti za to stoja.

Nech  tieto rozhovory s rodičmi a s lekármi pomôžu otvárať oči, ústa a hlavne mysle  obidvom stranám. Ak chceme problémy skutočne riešiť, mali by sme najskôr dobre poznať druhého partnera, načúvať mu, snažiť sa pochopiť …

Nasledujúce utorky sa budeme na tomto mieste venovať práve vzájomnému vzťahu lekár – rodič.  V minulotýždňovom  rozhovore sme tu mali veľmi zaujímavú mamu – za stranu rodičov. Pod článkom odznelo zopár  výstižných postrehov od Vás, vďaka.

Dnes otáčam kartu a mojim druhým hosťom bude 

primár chirurgického oddelenia RASTISLAV ŠIPOŠ

Okrem toho, že je lekárom, je aj otcom štyroch detí: Rasťa (15), Jakuba (14), Tomáša (8) a Tamary (4).  Tak a ideme na vec:

Myslíš si, že by mali byť lekár a rodič partnermi? Prečo? 

Určite. V prípade „harmonického vzťahu“ lekára s rodičmi detského pacienta , je riešenie nepríjemnej situácie ( ochorenie, či úraz vlastného dieťaťa) podstatne pokojnejšie, pre rodičov určite menej stresujúce. Cesta k tomuto, nie formálnemu, ale navzájom sa rešpektujúcemu vzťahu, nie je vždy jednoduchá.

Prvý krok musí urobiť lekár (on je „v domácom prostredí“) – vzbudiť záujem o partnerstvo. Stretávam sa s rôznymi typmi rodičov, od tých, ktorí s predsudkami z minulosti prichádzajú k „Pánovi doktorovi“ pokorne s veľkou úctou, či rešpektom, až po tých, ktorí naopak masírovaní bulvárnymi médiami , považujú lekárov za skorumpovaných, často chybujúcich v diagnostikom, či liečebnom postupe. Všetci však majú jedno spoločné – strach o zdravie svojho dieťaťa. A tu je priestor, kde lekár musí získať dôveru rodiča. Pokojným rozhovorom , v dostatočnom časovom priestore oboznámiť rodiča so vzniknutou situáciou. Detailne, ale zdravotníckemu laikovi zrozumiteľným spôsobom ( často aj s náčrtkami) popísať súčasný zdravotný stav dieťaťa, jeho riešenie, samozrejme aj možné komplikácie. Lekár musí byť pripravený odpovedať na všetky možné aj nemožné otázky, aj keď sa mu budú zdať neracionálne až absurdné. Je dôležité ak má rodič pocit, že je súčasťou tímu, ktorý sa zúčastňuje na diagnostickom , či liečebnom postupe.

Potom už sú na rade samotní rodičia. Ak tí „prví“ pochopia, že je iná doba, tí „druhí“ začnú lekárovi dôverovať, je to začiatok partnerského vzťahu, ktorý sa bude v priebehu diagnosticko – liečebného postupu budovať a v prípade nekomplikovaného priebehu výrazne posilní.

Naopak ak rodičia zostávajú podozrievaví, nedôverujú zdravotníckemu zariadeniu, či konkrétnemu lekárovi, ostáva priestor len pre formálny vzťah.

Čo ťa vie ako otca vytočiť na lekároch?

Moje skúsenosti ako rodiča s ošetrujúcim lekárom sú len pozitívne. Avšak nebol som na ošetrení s vlastným dieťaťom mimo našu nemocnicu, takže relevantnosť tejto skúsenosti je otázna.

Čo ťa vie ako lekára vytočiť na rodičoch?

Ak sa uchyľujú ku skresľovania, tendenčnému až nepravdivému hodnoteniu rôznych situácií, ktoré sa vyskytli počas liečebného či diagnostického procesu, ale aj samotného pobytu na oddelení.

Ako vnímaš dnešných rodičov? Sú iní? V čom?

Neviem to jednoznačne porovnať. Rodič ako taký je stále rovnaký – urobí všetko pre svoje dieťa. Rodič chorého dieťaťa, ale aj všeobecne iní príbuzní, či pacienti majú v súčasnosti väčšie pochybnosti, menej dôverujú zdravotníckemu remeslu. Určite má na to nezanedbateľný vplyv aj masmediálne „rozoberanie“ prípadov zdravotníckeho pochybenia, ktoré sú veľmi atraktívne najmä pre určitý druh médií.

Ako reaguješ, keď zistíš, že sa bol pacient poradiť nezávisle aj u iného chirurga (konkurencie)? …úprimne…

Nemám s tým osobne problém, hlavne ak táto odborná konzultácia nevychádza zo spomínaných nedôverčivých predsudkov, ale z úprimnej snahy rodiča pomôcť vlastnému dieťaťu. „ Viac hláv, viac rozumu „.

Odborná konzultácia na inom pracovisku je vždy potrebná pri málo efektívnom diagnostickom či liečebnom postupe, alebo u raritnejších situácií, u ktorých nie je všeobecne známy štandardný postup.

Nejaká spomienka z detstva… na čo nikdy nezabudneš (o zdravotníctve, lekárovi)?

Keď som chodil na pravidelné očkovanie, injekciu mi mohla pichnúť len sestrička (teta Drotarovská), ktorá bola mamou môjho kamaráta a veľmi dobre sme sa poznali. Raz, keď som ju v ambulancii nevidel ušiel som z očkovania chytili ma až na chodbe pred ambulanciou. Proste ma to od nej menej bolelo. Asi sme mali partnerský vzťah.

Ako môžme byť podľa teba lepšími partnermi?

Musíme sa navzájom rešpektovať.

Ďakujem za rozhovor.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (3 hlasov, priemerne: 4,30 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Chcela by som zareagovat na to masmedialne rozoberanie pripadov zdravotnickeho pochybenia….a zaroven na tu mensiu doveru v zdravotnicke remeslo. Ide presne o to, ze v minulosti sa chyby lekarov vzdy zaretusovali, a nevedelo sa o nich. Aj dnes plati na 98% ze lekari nikdy nepojdu proti sebe a vzdy budu zastavat toho druheho lekara, lebo v podstate, nikdy nevedia,kedy bude ktory potrebovat podrzanie chrbata toho druheho. Lekari by si mali uvedomit, ze v ich rukach nie je trzba nejakeho supermarketu ci odovzdanie stavebnej zakazky nacas, ale v ich rukach je ludsky zivot a zdravie, to najcennejsie, co mame!! a ja osobne, keby to bolo v mojich rukach, by som medializovala kazde zlyhanie a kazdu chybu lekarov, a som si ista, zeby sa zacali spravat inak. Cest vsetkym pocitym lekarom, ale nie vsetci su taki.

Pridaj komentár