Deti s poruchou ADHD potrebujú pozornosť

Liga za duševné zdravie, redakcia 10

Hyperkinetická porucha (ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder) alebo porucha pozornosti s hyperaktivitou je najčastejšou poruchou psychického vývinu v detstve. Vyskytuje sa u 5 – 7 % detí školského veku, z toho 4-krát častejšie u chlapcov než u dievčat. Objavuje sa v prvých piatich rokoch života dieťaťa a môže prejsť do dospelosti.

Duševné poruchy v detskom veku sú realitou

Na Slovensku stále pretrvávajú predsudky voči duševným poruchám. Málo sa hovorí o tom, že aj deti môžu trpieť duševnými poruchami, a pritom hyperkinetická porucha (ADHD) je najčastejšou poruchou psychického vývinu v detstve. Príčiny vzniku ADHD sú komplexné a zahŕňajú:

  • genetické predispozície,
  • získané biologické faktory,
  • psychologické a sociálne vplyvy.

Dokázané sú diskrétne funkčné zmeny vo viacerých štruktúrach centrálneho nervového systému. Genetické príčiny boli potvrdené štúdiami rodín, adopčnými štúdiami a štúdiami dvojčiat. Rodinné štúdie poukazujú na vyšší výskyt ADHD u prvostupňových príbuzných ako u ostatnej populácie v pomere 25 % ku 5 %. Tento vyšší výskyt je zjavný aj u druhostupňových príbuzných. Vyšší výskyt je aj u pridružených psychických poruchách, ako napríklad pri úzkostných poruchách, depresii, antisociálnej osobnostnej poruche a závislosti od alkoholu a drog. Podiel dedičnosti ADHD kolíše v rozmedzí 30 – 50 %, pričom narušené správanie je prítomné u 50 % detí a dorastencov s ADHD,“ objasnil MUDr. Ján Šuba, primár Kliniky detskej psychiatrie DFNsP v Bratislave, na tlačovej konferencii Ligy za duševné zdravie.

MUDr. Šuba upozornil aj na fakt, že ADHD sa prejavuje už v predškolskom veku a čím skôr sa problém odhalí, tým viacej a efektívnejšie sa dá dieťaťu pomôcť. Na jeho slová nadviazala Doc. Eva Gajdošová, psychologička. Tá sa venuje práci s deťmi s ADHD posledných desať rokov. Hovorila o tom, čo zažívajú takéto deti v rodine, ale aj v škole. Často sú považované za deti nevychované, neposlušné, ťažko zvládnuteľné. Z toho následne pramenia ich pocity menejcennosti a nízke sebahodnotenie.

Dieťa s ADHD v škole

Skúsenosti psychológov a pedagógov potvrdzujú, že žiaci s ADHD potrebujú pre svoj optimálny osobnostný rozvoj uplatňovať vo výchove a vyučovaní viaceré špecifické didaktické formy, metódy, prístupy. Spomenieme iba niektoré:

  • umožniť deťom s ADHD zažiť úspech,
  • naučil ich lepšie poznať svoje kvality, svoje pozitíva , svoje nadanie, ale aj svoje rezervy,
  • dôležité veci  a najmä kritiku prediskutovať medzi štyrmi očami, nie pred kolektívom,
  • hovoriť pokojne, sebaisto, nevyhrážať sa a zopakovať postoj niekoľkokrát v rôznych obmenách,
  • mať pripravené stimulačné aktivity, zaujímavé aktivity na sústredenosť,
  • zaraďovať ho postupne do vzťahov v triede, pretože dieťa s ADHD má pre svoju impulzivitu a agresivitu viac nepriateľov ako priateľov,  ostatné deti ho nemajú veľmi radi, lebo im robí zle,
  • pri dobrom správaní v škole treba dieťa odmeňovať a chváliť,
  • vyberať detí z vyučovacej hodiny vždy, ak nastane rušivé správanie a rozleptávanie triedneho kolektívu a vzdelávať ho prostredníctvom aktivít špeciálneho pedagóga, asistenta učiteľa či školského psychológa,
  • počas celého školského roku zabezpečiť v školskom prostredí a v každodennej práci s deťmi s ADHD čo najviac stereotypov a rituálov, pretože každý aj sebamenší podnet vyvoláva u nich neadekvátne a nepredvídateľné správanie a reagovanie, ako napr. výbuchy zlosti, hnevu, podráždenia.

Nie je pravda, že deti s ADHD nemôžu úplne udržať pozornosť. Deje sa tak, ak sa úloha opakuje, je ťažká alebo nudná, rýchlo strácajú schopnosť sústrediť sa. Deti s ADHD prechádzajú od úlohy k úlohe bez jej ukončenia.

Učitelia môžu byť v tomto smere veľmi nápomocní tým, že rozpoznajú, že sa jedná o skutočný a liečiteľný problém, nie iba o predvádzanie sa dieťaťa. Ak ho budú motivovať, podporovať ho a pomáhať mu po zistení príčiny jeho problémov, stanú sa významným zdrojom sily pre dieťa, ktorého skúsenosti so školou a s učiteľmi boli pred stanovením diagnózy veľmi zlé. Učitelia môžu  pomôcť dieťaťu porozumieť cieľu svojho správania, hľadať spôsoby ako dieťa povzbudiť a tiež  využiť triedu ako skupinu na získanie detí pre priateľskú spoluprácu.“ ozrejmuje Doc. PhDr. Eva Gajdošová, CSc.

Potrebné je posúdenie odborníkom

Na to, aby sa zvolila účinná liečba, riešenie problému, musí byť urobená korektná diagnostika. Na nej sa podieľa viacero odborníkov – pediater, špeciálny pedagóg, psychológ, neurológ, liečebný pedagóg a pedopsychiater. Detský psychiater je zároveň tou osobu, ktorá robí tzv. diferenciálnu diagnostiku – teda odlíšenie od iných problémov, resp. posúdenie, či ADHD je sprievodným ochorením nejakého iného ochorenia.

Čiže nie je to také jednoduché, že si poviete (alebo vám niekto povie), že vaše dieťa je hyperkinetické a má poruchu pozornosti.

 „Liga za duševné zdravie vydala letáky a brožúru o duševných poruchách u detí, preto aby rodičia pochopili, že je nutné obrátiť sa na psychológa alebo psychiatra, pretože je potrebné komplexné psychologické vyšetrenie dieťaťa. Úlohou detského psychiatra je potvrdenie diagnózy  a nastavenie liečby. Prvou líniou pomoci sú edukačné programy pre rodičov a učiteľov zamerané na zlepšenie informovanosti rodičov a učiteľov. V spolupráci s rodinou a školou je možné priaznivé ovplyvnenie poruchy. Včasné rozpoznanie psychických porúch v detskom a adolescentnom veku má mimoriadny preventívny význam,“ približuje Ing. Olga Valentová, PR manažérka Ligy za duševné zdravie SK.

Prečo je liečba ADHD dôležitá?

Aj keď porucha ADHD neohrozuje dieťa na živote, znižuje možnosti jeho uplatnenia teraz aj v budúcnosti. Neliečené dieťa, akokoľvek inteligentné, ťažšie zvláda školu a často nedosiahne také vzdelanie, na ktoré má vlohy, talent a schopnosti. Bez liečby môžu byť  jeho vzťahy s rovesníkmi ako aj s rodičmi problematické a nenaplnené, dieťa môže byť osamotené, nespokojné a nešťastné. Rodičia, najmä matky, bývajú frustrované a obviňované zo zanedbanej výchovy dieťaťa, s ktorou si nevedia dať rady.

Dieťa s neliečeným ADHD v pubertálnom veku môže častejšie ako ostatná mládež siahať po drogách alebo sa zapliesť do kriminálnych aktivít. Keď však rodič dieťaťa s ADHD vyhľadá odbornú pomoc, dieťa má  lepšiu šancu rozvinúť svoje schopnosti a zlepšiť vzťahy so svojím okolím.

Viac sa dozviete aj na: www.adhd.sk alebo na stránke OZ Duševné zdravie dieťaťa.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (9 hlasov, priemerne: 4,80 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Dobry den, moj syn uzival roky medikinet retard, nakolko ho na slovensku prestali predavat bola nam odporucena Concerta , s ktorou nemame dobre skusenosti. Momentalne hladame ine moznosti liecby a mala by som zaujem o homeopaticku liecbu. Vedeli by ste mi prosim poslat nejake informacie? Dakujem

  2. Dobrý deň pani Kvetoslava, aj ja mám dieťa vo veku 3,5 roka pravdepodobne s ADHD – učiteľky v škôlke už nás nato upozornili – nechce kreslít, odbieha od aktivít, búcha s lyžicou ATP. Zaostáva nám aj v rozprávaní je citovo labilná. Možem Vás poprosiť o radu popr. Kontakt na homeopata na moju mailovú adresu, dakujem

  3. Kvetoslava, vďaka za ochotu mi odpovedať, no bohužiaľ na mail mi nič neprišlo, len toto upozornenie, že mi píšeš. Tak ak si napísala, asi sa to dakde zabrzdilo. Ak máš ešte čas, mohla by si to ešte raz skúsiť? moja mailová adresa: eeerika.h@azet.sk

    Dík, pekný deň

  4. Milá Mária, Budeš prekvapená ale diagnozu synovi šupol primár neurologie v našej okresnej nemocnici vo veku 3 roky a 2 mesiace. A o 2 týždne aj pedopsychiater.Nemám teraz dôvod vyhľadávať iných odborníkov.Na vlastnej skúsenosti sme zistili, že kde medicína hľadá cesty a riešenia tam homeopatia (bez nežiadúcich účinkov) krásne funguje a dokonca aj pri iných a vážnych chorobách. Ved presne to sme spravili, nepozdával sa nám medicínsky status, volili sme prírodnú alternatívnu liečbu….výsledok výborný smile

  5. ADHD sa nedá diagnostikovať vo veku 3 rokov. Ako je uvedené v článku, ako aj v materiáloch Ligy za duševné zdravie, dá sa diagnostikovať v predškolskom veku, teda okolo 5 – 6 roku života dieťaťa. Vo vývine dieťaťa existujú prirodzene obdobia zvýšenej aktivity, prirodzenej vzdorovitosti a s ADHD to nemá vôbec nič spoločné. Preto je potrebná diferenciálna diagnostika, na ktorej sa podieľa viacero odborníkov.

    Kvetoslava, myslím, že pokiaľ sa vám nepozdával záver vyšetrenia a navrhnuté odporúčania od jedného lekára, mohli ste to konzultovať u iného, na inom pracovisku. Lieky v takomto prípade nezvyknú byť prvou voľbou pri hľadaní riešenia, najskôr sú režimové opatrenia, prispôsobenie aktivít, hľadanie cesty v spolupráci s predšk. zariadením, alebo školou, a lieky až nakoniec.

  6. Ja chcem napísať naše skúsenosti. Synovi diagnostikovali ADHD na základe toho, že behal po nemocničnej chodbe. Boli sme aj na gen. vyšetrení- vylúčené, že by sa jednalo o gen. záťaž! Pedopsych. mu predpísal lieky, ktoré mali na A4 nežiadúcich účinkov (napríkl. aj depresie, samovražedné pokusy…vtedy mal syn 3 roky!)Ak je toto považované za liečbu, tak to je potom riadna bieda Frown! liečba homeopatiou krásne zabrala a vyliečila synovi aj iný(podľa lekárov nevyliečiteľný) problém.Je otázka, kde by naše dieťa bolo teraz, keby sme sa riadili podla lekára a nie vlastným rozumom, srdcom a inštinktom. zwinker

    1. Ahoj Kvetoslava. Mám zdravé dieťa, no je veľmi emočné, stále musí byť v pohybe, pri rozprávkach pri prejavovaní radosti dokonca vyskakuje ako zajko. Nikto mi zatiaľ nič nevravel, no mne sa zdá že v poslednom čase sa nevie ubrániť aj negatívnym emočným prejavom, ktoré sa mi zdajú prehnané . Inak je to veľmi milé a dobré dieťa. Mohla by si mi prosím, pre istotu, poslať na môj mail ako sa to u vás začalo prejavovať a adresu vášho homeopata, popr. čo obnášala taká liečba? Vďaka.

    2. Dobry den, pani Kvetoslava. Mame s manzelkou krasneho zdraveho syna, ktoremu diagnostikovali syndrom ADHD. Po navstevach psychologa a psychyatra mu bola psychyatrom navrhnuta farmakologická liečba pripravkom Concerta. Ako rodicom Nam, samozrejme nieje lahostajne zdravie ale rovnako nas desi mnozstvo vedlajsich ucinkov farmakologickej liecby. Preto hladame i ine moznosti, menej radikalne. Liecba homeopatikami je jedna z moznosti a verime, ze i nadeje pre zdravsi a kvalitnejsi zivot nasho syna. Preto by sme Vas chceli poprosit o sirsie informacie ohladne Vasej aplikovanej liecby homeopatikami. Mozete nam, prosim, poslat na emailovu adresu macakf@azet.sk tieto informacie, hlavne nazov Vami pouzivaneho homeopatickeho pripravku. Nesmierne Vam za to budeme povdacni. S vdakou Frantisek

Pridaj komentár